Hoe vond ik mijn Rising Moon

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Cameo
    AVP Lid
    • 29-01-2024
    • 15

    Hoe vond ik mijn Rising Moon


    Click image for larger version

Name:	Rising_moon_1.jpg
Views:	57
Size:	62.9 KB
ID:	1808Rising Moon

    MIjn meest waardevolle collectie-item is toch wel de Rising Moon. Gedateerd op eind jaren 70 qua productiedatum. Het artikel komt in drie varianten en dit is de grootste. Het effect bestaat uit het draaien opstijgen. Een soort grote grondbloem, zeg maar. Dit maakt een titanium/silver tail en in drie fases klimt dit artikel naar (ik schat) 8 meter hoog. Hierna volgt een klap met een bescheiden sier-effect. Het artikel is in 1981 van de NL markt gehaald, omdat het nog wel eens scheef als een soort voetzoeker door de straat ging,

    31 december 1979 - Een vuurwerkfeestje vlak voor mijn flat

    Oudejaarsavond 1979. Ik ben negen jaar. De geur van zonnebloemolie in huis, oliebollen op tafel en Toon Hermans op de buis. Mijn ouders en oudere broer schaterlachend op de bank, terwijl ik nerveus rondjes loop langs alle ramen. Ieder knalletje/gilletje jaagt me weer naar een ander venster. Plots zie ik "grote jongens met tassen" naar een parkeerpleintje lopen. Mijn onderbuikgevoel gaf aan dat ze iets gingen afsteken. Als negenjarig kereltje is sowieso ALLES spannend wat er gebeurd, dus ik blijf kijken vanuit mijn slaapkamerraam.

    Een van de jongens stak duidelijk iets aan. Een duidelijk oranje-vonkend object zag ik ter hoogte van zijn hand. Ik zag m bukken en daarna het object tot hoog opwerpen. Ik volgde het vonkenspoortje. Deze kwam in de lucht tot stilstand en vrijwel direct daarna een harde klap en een wolk van snippers. Mijn mond viel open. In mijn ogen was dat gewoon kunst. Naast dat het natuurlijk gevaarlijk was en typisch iets voor "grote jongens". Ik wilde niets missen van wat zich daar verder afspeelde en bleef kijken.

    Een van de jongens opende een doosje en haalde daar een object uit. Het werd op de grond gelegd en snel aangestoken. Het object begon de draaien en ik hoorde een duidelijk zoemgeluid. Het steeg op! In drie stappen ging het vuurwerkobject omhoog. Ik keek ademloos. Zzzzzzzoommmmm ...... ZZzzzzzzzzzzzzooooommmmmm .... Zzzzzzzzzzzzzzooooooommmmmm .... BANG! Bij de klap kwamen titanium vonken, enkele gekleurde sterren en een paar lichte Brocade-achtige sporen uit het object. Ik vond het prachtig! De mannen staken er kort na nog een af. Heerlijk! Omdat het windstil was gingen ze vrijwel kaarsrecht omhoog. Plots gingen drie heren vrijwel tegelijk aan de slag met ieder een Rising Moon. Er werd geteld, denk ik, en daarna de fik erin. Ze gingen vrijwel tegelijk omhoog. Prachtig! Ik verbaasde me ook over hoe rijk deze mensen moesten zijn, want met mijn zakgeld waren dit soort neusjes van de zalm, voor mijn gevoel onbereikbaar. En zij staken de een na de andere af. Wow.

    1 januari 1980 - zoeken

    Wat menig kind deed was ook mij niet onbekend. Op nieuwjaarsdag trok ik vroeg mijn schoenen en jas aan, pakte een lege tas en een aansteker en ... ging zoeken. Mijn eerste plek was de plek waar de Rising Moons waren afgestoken. Ik wou kijken of ik verpakkingsmateriaal kon vinden of lege huisjes. Toen ik daar aankwam vond ik alleen maar snippers van de Rising Moon. Dat klopt ook wel, want de payload vernietigd zo'n beetje het hele object. Ik zag ook lege doosjes liggen. Bij 1 doosje zag ik wat cellofaan heen en weer wapperen in de wind. Toen ik erheen liep wist ik niet wat ik zag. Het was duidelijk een meer-verpakking, maar ... er zat er nog 1 in. Onaangestoken, in perfecte staat. Ik greep de Rising Moon direct eruit en koesterde het. Ik droeg 'm bij me in een binnenzak, want in de tas gingen enkel blindgangers en "projectjes".

    Eenmaal thuis aangekomen kreeg de Rising Moon alle aandacht. Wat een mooie stukje vuurwerk was dit. Liefde op het eerste gezicht. Het oudjaar erop heb ik mijn vader gevraagd samen op zoek te gaan naar dit artikel, want ik wou er meer. Nergens waren ze te bekennen. Een vuurwerkspeciaalzaak in Haarlem, Jan Monnickendam, hielp ons uit de droom. Ze waren vanaf dat jaar uit de roulatie genomen, omdat het (kennelijk) vaak fout was gegaan. Echt heel jammer. Sindsdien koester ik dit artikel.
  • Smurf
    AVP Lid
    • 26-01-2024
    • 77

    #2
    heerlijk verhaal om te lezen nick

    Opmerking

    • Arjan
      Administrator
      • 22-01-2024
      • 59

      #3
      Wat een verhaal! Leuk om te lezen en het neemt je ook echt helemaal terug mee in de tijd. Gaaf en we zien graag je andere verhalen ook hier natuurlijk! 😄😍

      Opmerking

      • Roel
        AVP Lid
        • 26-01-2024
        • 5

        #4
        Ter aanvulling nog een foto van de Rising Moon:
        Click image for larger version  Name:	ch_s_rising_moon.jpg Views:	0 Size:	116.3 KB ID:	2408
        Laatst bewerkt door Roel; 01-02-2024, 20:19.

        Opmerking

        • Ghoost
          AVP Lid
          • 28-01-2024
          • 3

          #5
          Ik kan het erg waarderen dat de kruitveteranen de tijd nemen om ons zo gedetailleerd mee te nemen naar het heiligdom genaamd 'vroeger'

          Bedankt Cameo!

          Opmerking

          • BKVdraak
            AVP Lid
            • 27-01-2024
            • 11

            #6
            Prachtig verhaal weer! Blijf die gerust posten, geweldig.

            Opmerking

            Verwerken....