De Romeinse kaars

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Afcajax
    AVP Ere Lid
    • 25-01-2024
    • 11

    De Romeinse kaars

    Doet pijn hier een topic over aan te moeten maken. De romeinse kaars. In het buitenland overal nog volop te koop. In Duitsland zelfs een zeer goede versie van het merk Funke.
    In Nederland verboden. De reden hierachter; het kost ogen, want mensen schieten ermee op elkaar. In mijn ogen een kul reden, want zo kun je van elk willekeurig object wel een potentieel gevaarlijk iets maken.
    Ik mis deze stukjes vuurwerk dus echt wel enorm. Maakte ook geen geluid, dus door het jaar heen kwam je er ook prima mee weg als je er tussentijds eens een paar afstak in de tuin.

    Romeinse kaarsen had je volgens mij al in de jaren 50. Toen nog door de Nederlandse kunstvuurwerkfabriekjes zelf geproduceerd. Later werden deze uit China geimporteerd door de welbekende merken zoals Horse Brand en Red Lantern.

    Mijn all time favoriete label blijft nog steeds de magical shots van horse brand.

    Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	321.1 KB ID:	498

    Voor een mooi overzichtje van labels kijk op de site van Roel Wijngaarden

  • Clayton89
    AVP Lid
    • 26-01-2024
    • 25

    #2
    Heerlijk nostalgisch die labels

    Opmerking

    • Palm Tree
      AVP Lid
      • 27-01-2024
      • 5

      #3
      Blijft een gemis inderdaad, altijd een leuk item om te stoken

      Opmerking

      • Euro-Pyro.nl
        AVP Lid
        • 27-01-2024
        • 2

        #4
        Gaat nergens over inderdaad dat verboden is.
        heel het RACT slaat tevens nergens op, heeft werkelijk niets meer met veiligheid/openbare orde te maken. Werkt juist averechts.

        Opmerking

        • Marc_87
          AVP Lid
          • 27-01-2024
          • 3

          #5
          Ik mis dit stukje siervuurwerk ook! Vooral goede romeinse kaarsen zijn echt leuk en mooi om af te steken.

          Opmerking

          • BKVdraak
            AVP Lid
            • 27-01-2024
            • 11

            #6
            Prachtig artwork heeft de classic Magical Shot. Zeker een groot gemis z'n kaarsje, sommige plopte eruit en je had betere die met een flinke gang de tube uitkwamen. Het maakt niet uit, het blijft een simpel maar leuk stukje vuurwerk. Jammer!

            Opmerking

            • Cameo
              AVP Lid
              • 29-01-2024
              • 15

              #7
              De Romeinse kaars is voor mij een vast onderdeel van de oudejaarsbeleving. Het hoort erbij en het doet pijn dat het niet meer mag. Er mag onderhand zoveel niet meer. Ben daar onderhand een beetje klaar mee. Als liefhebber pak ik daarom gewoon mijn kansen. Als ik kaarsen kan scoren, dan doe ik dat. En ik geniet ervan. Afgelopen oudjaar had ik "gewone" exemplaren, van Funke (lagen al een jaartje te wachten). Deden het prima. Vorig jaar had ik hele bijzondere van Zena BE. Deze gaven aan het eind een knalletje. Heel schattig

              Leuk voor de echte liefhebbers; In Duitsland vind je ze nog, maar in Tsjechie en Polen heb je écht een varieteit aan kaarsen. Van piepklein (leken wel potloodjes) tot wel 2 inch. Al zijn dat natuurlijk alweer Bomberohre

              Opmerking


              • Clayton89
                Clayton89 gaf een reactie
                Editing a comment
                Heb in nederland ook eens romeinse kaarsen gehad (gelabeld zoals de meeste, blauw geel met gekleurde balletjes) die ook een knalletje gaven aan het einde.
                heb geen idee meer welke dat geweest kunnen zijn, iemand deze toevallig ook eens gehad in nederland ?
            • Roel
              AVP Lid
              • 26-01-2024
              • 5

              #8
              Kaarsen horen er gewoon bij, dat wat toen en dat blijft zo in de toekomst. En wat Afcajax al zei: sinds Funke zich druk gemaakt heeft om kwalitatief zeer goede kaarsen te gaan maken valt er enorm veel te genieten. Wat ik zelf waardeer is de continu goud fontein die de Funke kaarsen af geven, de Chinese kaarsen hadden dat ook in de 70s en een stukje 80s. Tussen de lichtkogels zat een laagje kruit wat deze goud sproei gaf, later is dat papier- of viscolont geworden (dat kost minder kruit per kaars) waardoor de kaars slechst rookt i.p.v. een goud fontein laat zien. Klein en onbelangrijk detail maar dat meneer Funke daar aan denkt vind ik top.

              Hier onder de Funke kaarsen in actie, helaas niet voor de NL markt.



              Heel vroegâh hadden romeinse kaarsjes een beperkt aantal schoten, de Çhinese 'Magical Shots' is er in een drie schots variant, nu een zeldzaam collectors item. Het kan nog gekker: wat wij nu single shot noemen was in de 60s een 'één schots romeinse kaars', hier onder een voorbeeld van z'n 1 schots model:

              Click image for larger version

Name:	nl_s_schuurmans_romeinse_kaars_met_parachute_1.jpg
Views:	64
Size:	84.6 KB
ID:	1905

              Hier onder een foto van drie schots romeinse kaarsjes uti de 50s/60s, geproduceerd door Kat Leiden.
              Click image for larger version

Name:	nl_s_kat_romeinse_kaars_nr3_2.jpg
Views:	68
Size:	108.8 KB
ID:	1903
              Attached Files

              Opmerking

              • VuurwerkExpress
                AVP Lid
                • 26-01-2024
                • 76

                #9
                Ik heb nog diverse pakken van deze liggen, opschieten vind ik zo zonde.
                Uitwerking is niks, dan liever maar zo in verpakking laten zitten.

                Click image for larger version

Name:	20230103_162437.jpg
Views:	55
Size:	245.0 KB
ID:	2075

                Opmerking

                • Starball
                  AVP Lid
                  • 30-01-2024
                  • 5

                  #10
                  Simpel maar zeker een super stukje vuurwerk.

                  Click image for larger version

Name:	20240118-180421.jpg
Views:	43
Size:	180.8 KB
ID:	2097

                  Opmerking

                  • Meubilair
                    AVP Lid
                    • 29-01-2024
                    • 3

                    #11
                    Puur jeugdsentiment, mag wat mij betreft direct terug de schappen in.

                    Opmerking

                    • Fermata
                      AVP Lid
                      • 30-01-2024
                      • 13

                      #12
                      Heerlijke labels! Deze als kind zo vaak nagetekend

                      Opmerking

                      Verwerken....