Vuurwerk transport van China naar de winkel - Welke weg legt het af

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Luc
    AVP Lid
    • 26-01-2024
    • 261

    Vuurwerk transport van China naar de winkel - Welke weg legt het af

    Nederlands consumenten vuurwerk wordt voornamelijk is China geproduceerd. Voordat het vanuit China in de Nederlandse winkel beland heeft het vuurwerk al een hele lange weg en een lang proces erop zitten. Hoe gaat dat precies?

    Een importeur ontwerpt vuurwerk en laat dit produceren door hun eigen fabriek of een fabriek die het vuurwerk produceert voor de importeur. Het bedenken en het laten maken van vuurwerk is niet gemakkelijk. En vereist veel kennis en het opvolgen van de Nederlandse wet- en regelgeving. Informatie over de toegestane hoeveelheid sassen in vuurwerk zijn te vinden in het RACT. In het RACT staan alle scheikundige stoffen die mogen worden gebruikt in Nederlands consumenten vuurwerk. Natuurlijk komen naast de inhoud van het vuurwerk nog veel meer regels kijken. Bijvoorbeeld: de omvang, keurmerken, instructies, gebruiksaanwezigen, veiligheid en nog veel meer.
    Vuurwerk mag pas de markt op met een CE keurmerk. Dit wordt bepaald door meerdere tests die worden uitgevoerd op verschillende batches en en types. Als er geen tekortkomingen zijn geconstateerd ontvangt het bedrijf de nodige certificaten door een Notified Body. De importeur kan hiermee aantonen dat de producten aan de Europese veiligheidseisen voldoen.

    Vuurwerk mag alleen per boot of per voertuig worden vervoert. Het is niet toegestaan om vuurwerk via de luchtvaart te laten transporteren.

    Click image for larger version

Name:	vuurwerk-18.jpg
Views:	29
Size:	134.9 KB
ID:	2416

    Daarna mag het op transsport naar de Nederlandse haven. Als het vuurwerk in de haven aankomt wordt er door de inspectie dienst IL&T steekproefsgewijs bekeken of het vuurwerk juist is geclassificeerd en het voldoet aan alle (veiligheid)eisen die zijn opgesteld voor Nederlands consumenten vuurwerk. Nederlands consumenten vuurwerk is alleen toegestaan onder de klasse 1.4G/S. In een andere topic behandel ik waarom 1.3G. vuurwerk in en transportverpakking 1.4G mag worden vervoert en worden opgeslagen.
    Als het vuurwerk niet voldoet aan de eisen. Dan wordt het vuurwerk van de markt af gehaald en afgekeurd. Het mag dan niet meer worden verkocht. Er zijn meerdere mogelijkheden na een afkeuring. In sommige gevallen voldoet het vuurwerk wel aan de eisen in een ander lang en wordt het daar verkocht. En in andere gevallen kan het zijn dat al het afgekeurde vuurwerk moet worden vernietigd. Dit kost een importeur heel veel geld en levert ook een melding op vanuit het IL&T. Dit heeft nadelige gevolgen voor het bedrijf en kan lijden tot boetes of dwangsommen.

    Als het vuurwerk voldoet aan alle eisen dan gaat het vuurwerk vanuit de haven naar de importeur en wordt daar opgeslagen in de bewaarplaatsen totdat het wordt afgenomen en wordt verstuurd naar de vuurwerk winkels.

    Het vervoeren van vuurwerk van de importeur naar de winkels:
    Een afnemer van een vuurwerkwinkel koopt het vuurwerk in bij een importeur. Vaak heb je een contract of heb je je inschreven bij de importeur om vuurwerk af te nemen. Tegenwoordig nemen ondernemers het vuurwerk af via online website van de importeur hier kunnen ze hun vuurwerk inkopen en laten leveren. Vuurwerk inkopen vergt enig lef. Het is namelijk nooit 100 procent in te schatten wat de consument gaat kopen. Als een bedrijf voor €65.000 of voor meer zou inkopen gaat het om veel geld en om veel vuurwerk. Dit moet worden verkocht om natuurlijk omzet te genereren. Maar wat koop je? Dat is afhankelijk van de vraag en het aanbod. Bij veel importeurs kan je vuurwerk bestellen en ook op verschillende data laten uitleveren aangezien je in Nederland een maximale hoeveelheid vuurwerk mag opslaan en je misschien in de totale verkooptijd van het vuurwerk meer verkoopt dan je mag opslaan. Dan is het vaak mogelijk om dit te reserveren en op te slaan bij de importeur totdat de uitlever datum is bereikt of je dit kwijt kunt. Vuurwerk wordt relatief vroeg in het jaar besteld om een zekerheid te hebben dat je ook vuurwerk hebt. En het vuurwerk moet natuurlijk vaak nog (deels) worden geproduceerd in China.

    Click image for larger version

Name:	6567078c398d99a314670684_024A7362_BarbaraTrienenPhotoRoemaat_sfeerbeeld_kantoor00151.webp
Views:	51
Size:	43.0 KB
ID:	2414

    Voorbeeld:
    10.000 kilo opslag : Inkoop 25.000 kilo vuurwerk.
    Je vult je bunker tot 10.000 kilo en laat de overige 15.000 kilo later uitleveren.

    Nadat het vuurwerk is besteld wordt het uitgeleverd op de afgesproken datum. Vuurwerk wordt onder deskundig toezicht vervoert die beschikt over ADR-papieren. Het vervoeren wordt doormiddel van een puntensysteem berekend.
    Vervoeren van maximaal 1.000 punten = 333 kilo NEG (Netto Explosieve Gewicht)
    1 kilo NEG (Netto Explosieve Gewicht) staat gelijk aan 3 punten.

    NEG is het netto explosieve gewicht, dus zonder verpakking.

    Voor 1.4S vuurwerk is het toegestane gewicht onbeperkt en gelden geen eisen voor.

    Bij vervoer van minder van 1.000 punten per vervoereenheid geldt niet de volledige ADR regelgeving. Het voertuig hoeft bijvoorbeeld niet te beschikken over etiketten of oranje ADR borden. Is het vervoersdocument staat informatie over de goederen in de vrachtwagen/bus. Ook bij het vervoer dan minder dan 1.000 punten

    Het vervoeren van meer als 1.000 punten of 333 kilo NEG is toegestaan maar vereist extra eisen. Zo moest een voertuig vallen onder de categorie EX/II of EX/III dit zijn voertuigen die zijn gekeurd om explosieve stoffen te vervoeren. Denk aan zeecontainers of grote trailers van vrachtwagens.

    Alle regels omtrent het transport staan in de Wvgs, Bvgs, VLG en ADR.

    De bebouwde kom moet worden vermeden tijdens het transport mits dit niet kan doordat het vuurwerk in de bebouwde kom moet worden gelost of geladen wordt. Ook moet de ondernemer plek hebben in de opslag locatie om te bevoorraden.

    Click image for larger version

Name:	?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8.jpg
Views:	27
Size:	82.4 KB
ID:	2415

    Parkeren

    Vuurwerk moet ononderbroken worden gelost en wordt verwerkt in de vuurwerk opslag.

    De omgevingsvergunning voor een inrichting of het Activiteitenbesluit regelt het parkeren van voertuigen binnen een inrichting. Volgens het Activiteitenbesluit is het binnen een inrichting verboden om voertuigen te parkeren met stoffen van ADR-klasse 1. Dit is opgenomen in artikel 4.7, tweede lid van het Activiteitenbesluit. Voor inrichtingen die een omgevingsvergunning nodig hebben, moet dit verbod in deze vergunning worden opgenomen of moet het in deze vergunning worden gereguleerd

    Het parkeren van een voertuig is alleen toegestaan op een beveiligd depot of fabrieksterrein. Mits dit niet mogelijk is mag er onder strenge voorwaarden op een afgelegen parkeerplaats worden geparkeerd. Dit is opeenvolgend. Dus als optie 1 niet kan, mag optie 2 worden toegepast. Is optie 2 ook niet mogelijk, dan mag optie 3 worden toegepast.

    1. Er is een bewaker gecontroleerde parkeerplaats waarbij de bewaker op de hoogte is van de lading en de verblijfplaats van de bestuurder.
    2. Een openbare of particulieren parkeerplaats waar de kans op schade van het voertuig door andere voertuigen is uitgesloten.
    3. Een geschikte open ruimte, afgescheiden van openbare weg en van woningen, waar in principe geen publiek voorbijkomt of bijeenkomst.

    Bij de levering van het vuurwerk ontvang de ontvanger (de winkel) een pakbon met daarop alle gegevens van het bedrijf en wat er in de levering zit met het aantal colli (hoeveel kartons) En het totale gewicht NEG en het totale gewicht. Hierbij wordt ondertekend dat het is ontvangen. Daarna gaat de winkel direct aan de slag om dit vuurwerk in de bunkers te plaatsen.

    Bronnenvermelding
    InfoMIL
    Ract
    Wvgs
    Bvgs
    VLG
    ADR
    IL&T

    Fouten onder voorbehoud











Verwerken....