Welkom op AVP!

Leuk dat je op deze site terecht bent gekomen! Als dit je eerste bezoek is bekijk dan eerst even de veel gestelde vragen via de HELP pagina voor meer informatie.

Om actief deel te nemen en ook berichten te kunnen plaatsen moet je je eerst even registreren. Klik op de "registreer" link hieronder of rechtsboven om verder te gaan.

Registreer je nu!

COUNTDOWN: NIEUWJAAR 2022 - 2023!

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

De evolutie van het kleine (sier-)vuurwerk in Nederland

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Wis alles
nieuwe berichten
  • Cameo
    Moderator
    • Nov 2016
    • 71

De evolutie van het kleine (sier-)vuurwerk in Nederland

Geen verhaal, maar een reflectie van hoe het kleinvuurwerk in Nederland (maar ook elders) zich heeft ontwikkeld in de loop der jaren.
    We kennen allemaal de klassiekers van weleer, maar laten we er eens 1 uitpikken om nader te analyseren. Het verloop is nagenoeg tekenend voor de rest.

De Happiness fontein; wie kent m niet? Als jochie stak ik ze al af. In de jaren 70 was de kwaliteit, net als de afwerking, van dit fonteintje echt goed. Een warme kleurrijke fontein, gevolgd door een stevige fluit met een salvo van 5 of 6 knallen van het kaliber "piraat", op ongeveer 4 meter hoogte van de grond. Ze gingen voor ongeveer 2 gulden over de toonbank, maar per 4 waren ze voordeliger. Ik heb ze elk jaar gehad, dus weet ik precies hoe de kwaliteit zich ontwikkelde.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie  Naam: happiness.png Bekeken: 1 Maat: 117.7 KB ID: 28144Klik op de afbeelding voor een grotere versie  Naam: happiness3.png Bekeken: 1 Maat: 1.03 MB ID: 28146Klik op de afbeelding voor een grotere versie  Naam: happiness2.jfif Bekeken: 1 Maat: 15.2 KB ID: 28147

Eind jaren 80 is er al een boel veranderd aan dit artikel. De fontein is korter en minder bont. Een korter, minder fel fluitje. Maar gelukkig was de salvo nog intact. Het grijslontje is inmiddels vervangen door een groen safety fuse. De afwerking is nog steeds okee. De prijs was nagenoeg hetzelfde gebleven.

In de loop van de jaren 90 wordt het artikel duidelijk "lichter". Elk effect is nu matig te noemen, als je het vergelijkt met het origineel. Kort fonteintje, laag bij de grond, kort fluitje en een handvol crackling dat de salvo moet dekken. De prijs was ook naar beneden bijgesteld. Je kocht 4 fonteintjes voor 5 gulden. Meer dan ooit werd het een artikel dat je gewoon meestookte voor de variatie. Nog steeds immens populair bij de jeugd,

Even een sprong in de tijd; wie nu een Happiness fonteintje haalt weet niet wat ie in huis haalt. Het effect is niet meer te voorspellen. Grofweg zijn er twee varianten; de Cat-1 uitvoering en de reguliere uitvoering. Cat-1 is een mini fonteintje , meer niet. De reguliere versie heb ik gevonden met lage/korte fontein en een zucht-fluitje met geen salvo en een variant met hele laffe crackling. Afwerking van het artikel is ronduit slecht. Niet zelden los kruit in de verpakking en ook al meegemaakt dat het artikel gewoon leeggelekt was. Interessant om aan te merken qua prijs; de cat-1 uitvoering met het minste kruit bleek het duurst. Ik kocht er 4 en dit kostte mij 6 euro (dat zou dus ongeveer 13 gulden zijn geweest). De reguliere versie (ik haalde de mijne bij Wolff Vuurwerk) kostte een euro per fonteintje.

Conclusie: Met het initieel drukken van de prijs (alles MOEST goedkoper) en het strenger worden van regels (een salvo op ooghoogte?!) is het artikel flink teruggeschroefd in kwaliteit. Sinds de verdere ontwikkeling van CAT-1 zien we een nieuwe trend, waarbij de prijzen, ongeacht de kwaliteit, flink omhoog zijn geschoten. Okee, daar teken ik bij aan dat de productievoorwaarden in China flink zijn aangepast en het dus ook duurder is geworden om vuurwerk te maken.

Ik kan slechts hopen dat een vuurwerkbakker als Funke een keer het initiatief neemt om deze fontein weer in originele staat op de markt te brengen. Ik weet dat ze dit met vergelijkbare artikelen al gedaan of geprobeerd hebben. Qua prijsontwikkeling moeten we er maar rekening mee gaan houden dat onze hobby meer dan ooit een dure zal zijn.
    Laatst gewijzigd door Cameo ; 13-09-22, 14:09 .
    Roel vindt dit leuk.
    Voor al je vuurwerkinfo!

https://www.avpvuurwerk.nl 
  • patrick ouwehand
    Super Moderator
    • Nov 2016
    • 993

Leuk stukje. Is dit en herken het zekker het motto Big bigger biggest geld momenteel ook. Ik ben wel lief hebber van het kleine spul. En ik denk dat wat de fonteinen betreft de komende jaren wel een opmars in komt. Het duitse Comlite en Weco hadden afgelopen jaar ( cat.1) leuke fonteinen waar de fluit de crackling zeker leuk van waren. Als ik kijk naar funke nieuwe lijn 😭😭😭 arganto cat 1 in mijn geval ja goedkoper maar een bangaalse vlam van 15 seconden pff de importeurs doen het tegen woordig ook zelf ze willen soms meer geld verdienen met minder uitgeven dit is we een conclusie die ik voor dit jaar kan trekken.
    Voor al je vuurwerkinfo!

Commentaar

• Roel
      AVP Lid
      • Nov 2016
      • 71

Ja, ik zou zo twee euro, of zelfs drie, over hebben voor een kwalitatief goede Happiness, ik hoef er geen karrevracht.. Funke zou hier inderdaad wat kunnen betekenen; net als de geweldige romeinse kaarsen (verboden in NL!) die ze uitgebracht hebben. Of neem grondbloemen, daar een stevige F2 versie van maken met de maximaal toegestane hoeveelheid kruit.
      HocusPocus.Pyro en patrick ouwehand vinden dit leuk.
      Voor al je vuurwerkinfo!

Commentaar

Verwerken ...
      X