John en Anjo (61) hadden veel te veel vuurwerk in huis, nu moeten ze eruit: ‘Twee dagen lang gehuild’

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kruitveteraan
    AVP Lid
    • 26-01-2024
    • 57

    John en Anjo (61) hadden veel te veel vuurwerk in huis, nu moeten ze eruit: ‘Twee dagen lang gehuild’

    John en Anjo (61) hadden veel te veel vuurwerk in huis, nu moeten ze eruit: ‘Twee dagen lang gehuild’
    door Nanne Nicolasen 27-02-2024, 07:02 uur

    In het doodnormale rijtjeshuis van John en Anjo in Elst werd vorig jaar een grote hoeveelheid vuurwerk gevonden. John (61) werd opgepakt. Hij en zijn vrouw Anjo (61) moeten nu na 38 jaar hun huis uit. Maar ze zijn ziek en kunnen door een negatieve verklaring van de woningbouwvereniging nergens anders een huis huren. ,,We kunnen toch niet naar een daklozenopvang?’’
    Eerst terug naar 18 december 2023. Maandagochtend, een week voor kerst. Een agent staat voor de deur aan de Durenkamp in Elst. Hij heeft een huiszoekingsbevel en wil heel graag binnenkijken, omdat er een vermoeden is dat er gevaarlijke stoffen in huis liggen. Bij de poort van de tuin staat nog een agent, in het geval er iemand wil vluchten.

    Te veel vuurwerk
    John doet open en laat de politie binnen. Wat er dan precies gebeurt wil het stel niet delen in verband met een naderende rechtszaak. Ook hun achternaam willen ze liever niet openbaar maken (die is wel bekend bij de redactie). De politie doorzoekt het huis en vindt 330 kilogram vuurwerk. Particulieren mogen maar 25 kilo vuurwerk opslaan.
    John wordt gelijk meegenomen naar het politiebureau. ,,Daar heb ik anderhalve dag gezeten. Het was verschrikkelijk”, vertelt hij twee maanden later aan de keukentafel in hun sociale huurwoning.

    Meerdere busjes nodig om vuurwerk af te voeren
    De politie, Explosieven Opruimingsdienst Defensie, brandweer en voor de zekerheid een ambulance worden ingeschakeld. Als John al lang en breed is afgevoerd, moet ook Anjo het huis uit. De hele dag is een team bezig het huis te doorzoeken en het vuurwerk in te laden.
    Volgens John gaat het vooral om regulier consumentenvuurwerk en een deel om professioneel vuurwerk. John is een echte vuurwerkfanaat. ,,Al van kinds af aan.’’ Hij is geen handelaar, bezweert hij: ,,Het was allemaal bedoeld voor eigen gebruik.’’ Maar dat het illegaal is wat hij deed, dat weet hij eigenlijk wel.
    ,,Als ik had geweten dat we hierdoor ons huis uitgezet zouden worden, had ik het never nooit gedaan”, zegt hij. ,,Ik weet dat ik fout zit, maar ik ben geen crimineel. Ik ben nooit met de politie in aanraking gekomen. Ik had het vuurwerk in huis om rond de jaarwisseling af te steken. Ik geef hier in de buurt dan een echte vuurwerkshow.”
    Maar nu raken John en Anjo waarschijnlijk niet alleen hun huis kwijt. John hangt naar eigen zeggen ook nog een celstraf van zes tot negen maanden boven het hoofd.
    De burgemeester van Overbetuwe, Patricia Hoytink-Roubos, laat een aantal dagen na de vuurwerkvondst weten dat ze het niet noodzakelijk vindt de woning dan al te sluiten. Het (tijdelijk) afgrendelen van een woning is namelijk in dit soort gevallen niet ongebruikelijk. Wel krijgen John en Anjo van de gemeente te horen dat als ze binnen twee jaar nog een keer de fout in gaan, ze een boete kunnen krijgen van 22.500 euro en dat er periodieke controles volgen.

    In paniek door de wijk
    Terwijl haar man al is afgevoerd vragen agenten of Anjo haar huis wil verlaten. Ook belt ze op aanraden van een agent alvast naar woningbouwvereniging Vivare, omdat ze daarmee open kaart wil spelen. Als ze het huis uit is, ‘zwalkt’ ze urenlang ontredderd door de wijk. Om 19.30 uur mag ze pas haar huis weer in, terwijl John nog vastzit.​
    De dagen na de inval is ze zwaar pissig op haar man, want ze wist niet dat hij zoveel vuurwerk had liggen. ,,Ik was woest.” Zeker als begin dit jaar ook nog de brief van Vivare op de mat valt. ,,Ik dacht: wat heb je me aangedaan? Ik heb gevloekt en getierd en gedreigd om van hem te scheiden.”
    John toont zich schuldbewust. Met een brok in zijn keel vertelt hij dat hij er ’s nachts nog steeds wakker van ligt. ,,Ik voel mij enorm schuldig dat ik haar zo’n pijn gedaan heb.”

    Politie komt hem op spoor
    John had het vuurwerk gekocht bij verschillende winkels in de buurt. ,,Daar heb ik over geappt met een verkoper. Zo is de politie mij op het spoor gekomen.” De politie onderzocht vanuit Rotterdam de handel in illegaal vuurwerk. Agenten deden een inval in een vuurwerkwinkel en namen allerlei apparatuur mee. Een paar dagen later stonden ze ineens voor de deur bij John en Anjo, midden in de woonwijk in Elst.
    Tweeënhalve week na de inval plofte dus die brief op de mat. Ze moeten voor 15 januari hun huis uit, stelt Vivare. Ze kunnen het beste zelf hun huur opzeggen, wordt hen geadviseerd. Doen ze dat niet, dan schakelt Vivare een advocaat in. Dat gebeurt, want John en Anjo kunnen geen kant op, zeggen ze.
    Dit komt doordat ze de komende vijf jaar van Vivare geen positieve verhuurdersverklaring krijgen. Dat betekent dat ze ook niet kunnen huren bij andere woningbouwcorporaties en veelal ook niet bij particuliere verhuurders. In de brief van Vivare die op 5 januari is verstuurd is te lezen: ‘Wij vermelden dat er criminele activiteiten hebben plaatsgevonden in de woning’.
    ,,We hebben nog net niet iets kapotgegooid toen we dat lazen”, zegt Anjo. ,,We waren samen helemaal in shock. Dit kan niet waar zijn, dachten we. Daarna hebben we twee dagen lang lopen huilen.” Terwijl ze het vertellen, komen de tranen weer. ,,We verliezen na 38 jaar ons huis. We hebben nooit problemen veroorzaakt, maar nu staan we machteloos.”

    Met een broze gezondheid op straat
    Extra vervelend is de situatie voor Anjo en John vanwege hun gezondheid, zeggen ze. ,,Ik heb reuma”, vertelt Anjo. ,,En ik heb steunkousen die ik met behulp van een machine aantrek, daar heb ik elektriciteit voor nodig.” En John heeft moeite met ademhalen. ,,Daarom slaap ik ’s nachts met een apneu-apparaat.” Ook daar is elektriciteit voor nodig. ,,En ik heb een nekhernia, waar ik dit jaar een gevaarlijke operatie voor moet ondergaan. Waar moet ik dan revalideren? Dat kan niet als we op straat komen te staan.”
    John: ,,Ik heb uit wanhoop zelfs de burgemeester gebeld. Die liet via een woordvoerder weten dat ze het heel vervelend voor ons vindt, maar dat zij daar niet over gaat. Dat is aan Vivare.’’

    Burgemeester reageert
    Hoytink-Roubos wil niet telefonisch reageren op vragen van De Gelderlander. Ze schrijft in een mail: ‘Het gaat om een overeenkomst tussen de woningstichting en haar huurders. De burgemeester heeft geen mening over deze maatregel en gaat hier niets in doen.’
    Een woordvoerder van Vivare meldt per e-mail dat vermeende daders ‘vrijwel altijd eerst de kans wordt gegeven om zelf het huurcontract op te zeggen en met stille trom te vertrekken. Dit scheelt veel juridische kosten en gedoe’. Want die zijn voor de huurders.
    Ook ontbindt Vivare niet zomaar een huurcontract, zegt de woordvoerder, maar er wordt op drugs en vuurwerk een zerotolerancebeleid gevoerd.

    Ontploffingsgevaar is enorm
    Dat Vivare niet in gesprek is gegaan met John en Anjo, spreekt de woordvoerder tegen. ‘Er zijn juist meerdere gesprekken gevoerd. Dat dit niet de gewenste uitkomst heeft gehad voor de huurders, zal kloppen. Uiteraard begrijpt Vivare dat de huurders deze situatie als zeer vervelend ervaren. Dit geldt voor Vivare net zo goed: het brand- en ontploffingsgevaar van 330 kilo vuurwerk is enorm. Dit had volledig verkeerd af kunnen lopen. Buren en buurtgenoten zijn ongewild in gevaar gekomen. Vivare neemt dit hoog op en daarom zijn we gekomen tot dit besluit.’
    Volgens John en Anjo hebben ze nog nooit face to face met iemand van Vivare mogen spreken. Op 13 februari stuurden ze zelfs een ‘smeekbrief’ of ze er álsjeblieft samen mondeling uit kunnen komen. Daarop kregen ze als antwoord dat dat mag, maar dat het standpunt van Vivare niet zal veranderen. Toch gaan ze nog in gesprek.
    John en Anjo snappen het besluit van Vivare om hen uit huis te zetten niet. ,,Misschien wil Vivare een voorbeeld stellen?” vraagt Anjo zich af. ,,Maar geef ons met die verhuurdersverklaring, dan in ieder geval de mogelijkheid om ons leven in een ander huis op te pakken.”

    Reacties uit de buurt
    Al zouden ze liever in hun eigen buurt blijven wonen. ,,Vanuit die buurt krijgen we ook alleen maar steunbetuigingen en hopen ze dat we ons huis mogen houden”, zegt John. Hij laat een kaartje zien van iemand uit de buurt. John leefde altijd naar zijn vuurwerkshow rond de jaarwisseling toe. Daar kon hij enórm van genieten. Maar nu niet meer. ,,Ik wil er niets meer mee te maken hebben.”
    Het huwelijk van John en Anjo is sinds de inval de ene dag wat beter dan de andere. ,,Maar toch hou ik van hem”, zegt Anjo. John geeft haar een knuffel. ,,En ik ook van haar.”
    Wanneer de rechtszaken over de uithuiszetting en het opslaan van het vuurwerk zijn, is nog niet bekend.

    Copyright @deGelderlander.nl / AD.nl

    Link naar artikel: https://www.ad.nl/overbetuwe/john-en...uild~a1324893/

  • GupjeVW
    AVP Lid
    • 27-01-2024
    • 25

    #2
    330 kilo, heftig dit hoor!

    Opmerking

    • Oxygene
      AVP Lid
      • 27-01-2024
      • 61

      #3
      Dat zijn 10 dozen. Zit je zo op

      Opmerking

      • Bolle_040
        AVP Lid
        • 28-01-2024
        • 86

        #4
        Zeer dubbel dit, staat helaas niet bij om heel kg illegaal vuurwerk het gaat. Echter staat er vaak in de huurovereenkomst dat je geen brandbare spullen mag opslaan. Alleen dit is zo'n grijze regel. Als iemand 3 gasflessen heeft voor de BBQ ben je in theorie ook schuldig, maar daar handhaaft niemand op.

        Opmerking

        Verwerken....