Vuurwerk kopen in de 70s en 80s

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Cameo
    AVP Lid
    • 29-01-2024
    • 15

    Vuurwerk kopen in de 70s en 80s

    Zomaar een jaargang, 1980. Ik loop met mijn vader door het winkelcentrum in Schalkwijk (Haarlem). Daar was eigenlijk maar 1 winkel die vuurwerk verkocht: Giebels. Dat is eigenlijk een ijzerwarenhandel.
    Ik herinner me de opzet van de winkel nog heel goed, tijdens de oudejaarsverkoop/ Vanaf de ingang naar de uitgang lag het (klein-)vuurwerk in blauwe gereedschapskisten opgesteld, in een U-vorm. Aan het begin de knallers. Ik stond bij de Lady Crackers en de Piraatjes. Als tienjarig ventje vond ik deze geschikt voor mij. Direct ernaast lagen de (veel duurdere) astronauten, Japanse Kanonslagen en Pantservuisten. Als laatste lagen daar de atoombommen, verpakt per 4 als ik mij niet vergis. Deze waren allemaal niet voor mijn leeftijd bedoeld, dat hoefde niemand mij uit te leggen.

    Na het meegrissen van een flink aantal piraatjes trok mijn vader me mee naar de matjes. De 90 schots Mandarin was mijn favoriet. Prijstechnisch heel interessant ten opzichte van de piraatjes, als je het matje uit elkaar zou trekken. Daarna langs de kaarsen. 30 schots had de voorkeur van mijn vader altijd. "Die doen het lekker lang". Natuurlijk ook de bekende pijlen uit die tijd, 4 van elk: parachutepijl, wilde ganspijl, etc ..

    Aan het eind van de U-vorm lagen de Happiness potjes en het "grote" vuurwerk. Dit moet ik misschien even toelichten; Groot was in die tijd anders dan groot nu. Stel je maar voor dat daar zwermpotten lagen. Dat zijn ronde potten met kleine (micro kaliber) buisjes met inhoud. Soms een verzameling kleine sterren, soms enkele grote sterren. De Twitter Glitter en de Yellow Bees waren altijd favoriet. Mijn vader wist precies wat ie wou en koos er een paar uit. Bij het afrekenen toonde de man ons nog een pakket met "Duitse pijlen" van onder de toonbank. In diezelfde lade zag ik doosjes Duitse strijkers liggen. Mijn hart ging er harder van kloppen, maar ik durfde er niet naar te vragen. De Duitse pijlen mochten erbij van mijn pa. Het waren gekleurde kartonnen pijlen (ik zag geen plastic) van ongeveer 1,20 lang. Ze deden het uitstekend, weet ik nog.

    Eenmaal thuisgekomen werden de spullen tentoongesteld op een tafel of een bureautje, Ik kon er uren naar kijken en mee spelen. Van elk goed stukje vuurwerk legde ik een exemplaar weg. Dat werd later de kern van ons museum. We hadden geen dikke cakes of compounds, maar we waren ZO ontzettend blij met al het vuurwerk.

    Click image for larger version

Name:	collectie_80.jpg
Views:	82
Size:	194.4 KB
ID:	2145
    Fot afkomstig van https://www.oudennieuwarchief.nl/
  • Smurf
    AVP Lid
    • 26-01-2024
    • 77

    #2
    als ik dit verhaal lees is het zo herkenbaar . zijn mooie herinneringen

    Opmerking

    • BKVdraak
      AVP Lid
      • 27-01-2024
      • 11

      #3
      Mooi stukje herrinering. Leuk leesvoer altijd zulke verhalen.

      Opmerking

      • Jakhal
        AVP Lid
        • 26-01-2024
        • 2

        #4
        Mooi verhaal blijven leuke herinneringen.

        Opmerking

        • Roel
          AVP Lid
          • 26-01-2024
          • 6

          #5
          Een foto uit 1979, de toen bekende vuurwerk winkel 'Wout Bergers', beter bekend als 'Kanonslag Wout', in Leiden. Vuurwerkwinkels waren een verzamelplaats van ventjes en jongeren, vaak werd er afgestoken voor de winkel en kon je als knulletje een oudere vragen om voor jou vuurwerk te kopen in ruil voor een pakje knallers of iets dergelijks. Zelf ook vaak gedaan in die prille jaren. Het was er altijd druk en de verkoop tijdens een 'koop avond' (winkels gingen toen om 18:00 dicht behalve op één avond in de week) was een magisch gebeuren voor ons.
          Laatst bewerkt door Roel; 31-03-2024, 22:19.

          Opmerking

          • puur
            AVP Lid
            • 03-02-2024
            • 3

            #6
            als leeftijdgenoot van cameo is deze foto alles zeggend.........nostalgie ten top en oh wat mis ik dit zo.....
            Voor mijn gevoel was het vroeger zoveel leuker terwijl we veel korter mochten afsteken...van 22.00 tot 02.00 maar wat hadden we een lol en wat heb ik een zooi van die sishings afgestoken toen ik een jaar of 14 was maar eerst ook de matjes met ladycrackers op mijn tiende en soms een panservuist of een atoombom die ik van mijn grote broer mocht afsteken zonder dat paps en mams me zagen...gouden tijden....

            Opmerking

            • Kruitveteraan
              AVP Lid
              • 26-01-2024
              • 61

              #7
              Ik ben mij nooit bewust geweest van afsteektijden in de jongere jaren. Voor mij en de rest van de jongens uit de straat was twee dagen verkoop gewoon 2 dagen Astronauten knallen! Maar ook de Jumping Jacks, Shising crackers, Kanonslagen, 90 shots Ratelbandjes, Ladycrackers, Grondbloemen en Liliput pijltjes. En als je Vuurwerk bijna op was, ging ik thuis mijn 'Pennie Rekening' plunderen en met mijn Pa of Buurman mee naar de plaatselijk Rijwielhandelaar voor een tas vol Vuurwerk.
              Wij zagen ook nooit Politie eind jaren '80 / begin jaren '90, die hadden het in Den Haag al druk zat met de rivaliserende groepen in de Kerstbomenjacht. Wijk tegen wijk, straat tegen straat.

              Mooie tijden waren dat !

              Opmerking

              Verwerken....