COUNTDOWN: NIEUWJAAR 2021 - 2022!

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Het grote vuurwerkverhalen topic!

Samenvouwen
Dit is een sticky onderwerp.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Wis alles
nieuwe berichten
  • oliebolcracker
    AVP Kruitsnuiver
    • Nov 2016
    • 186

Heeft even geduurd, maar dan toch nu het volgende deel!

Deel 8:

Als ze een kwartiertje verder zijn lopen ze weer langs de rivier. Mike ziet een rij duiven op de rand zitten en loopt er snel langs heen. Ze vliegen meteen weg.
    ‘Moest dat nou weer?’ zegt Reyer lachend.
    ‘Even testen of ze nog konden vliegen.’ zegt Mike droog. Ze komen daarna aan bij een brug. Aan de overkant zien ze het café waar ze gisteren wat gedronken hebben. Ze willen liever ergens anders heen, maar weten nog niet precies waar.
    ‘We moeten nu wel even een idee hebben waar we heen gaan.’ zegt Sanne die het niet heel zinvol vindt om rondjes te lopen op zoek naar iets leuks. Uiteindelijk vinden ze toch een leuke bar en gaan ze daar naar binnen. Het is er gezellig druk en er is ook hier live-muziek. Verder is het heerlijk versierd met de meest mooie kerstverlichting.
    ‘Iedereen drinkt hier Guinness bier man!’ zegt Mike lachend als hij om zich heen kijkt.
    ‘Daar doe ik niet aan mee!’ zegt Reyer met een vies gezicht als hij zich de smaak nog maar al te goed kan herinneren. Ze gaan aan een tafeltje zitten met hoge barkrukken. Jolien doet iets niet helemaal goed en valt er bijna weer af.
    ‘Je hebt pas 2 wijntjes op en nu al niet meer op een barkruk kunnen zitten!’ zegt Mike lachend.
    ‘Dit zijn gewoon lompe dingen!’ zegt Jolien als excuus. Mike pakt haar arm en helpt haar om er op te gaan zitten.
    ‘Dankjewel schat!’ zegt ze lief en ze geeft hem een zoen. Daarna gaat Reyer naar de bar om wat drankjes te halen.
    ‘Mike, biertje? Jolien en Sanne een witte wijn?’ vraagt hij. De rest geeft aan dat het klopt en daarna gaat hij die kant op. Niet veel later is hij weer terug en geeft hij de drankjes aan de rest.
    ‘Proost!’ zegt Mike als hij zijn glas heft.
    ‘Op een mooie laatste avond!’ zegt Jolien. Mike neemt een slok en gooit de helft over z’n broek.
    ‘En dan zeg je dat ik een glaasje teveel op heb!’ zegt Jolien lachend.
    ‘Hmm, ja bier drinken blijft moeilijk!’ zegt Mike droog. Als hij daarna zijn glas neerzet gaat het weer bijna mis.
    ‘Geen bier meer voor jou Mike!’ zegt Reyer lachend.
    ‘Ja, die tafel is niet vlak.’ zegt Mike die de tafel de schuld wil geven. Nou klopt het ook wel dat het tafelblad uit meerdere houten planken bestaat die niet helemaal lekker op elkaar aansluiten.
    ‘Ik wil niks meer horen over dat ik teveel wijn op zou hebben!’ zegt Jolien als ze haar hand op de schouder van Mike legt.
    ‘Mij hoor je niet meer!’ zegt Mike lachend.
    ‘Wij kunnen er tenminste nog even tegenaan, hè schat?’ zegt Sanne tegen Reyer als ze elkaar aankijken.
    ‘Zeker! We moeten hen straks vast naar de kamer dragen denk ik!’ zegt Reyer lachend.
    ‘Dat hoorde ik!’ zegt Jolien met haar vinger wijzend naar Reyer. Ze doen nog een paar drankjes en hebben een erg gezellige avond. De tijd vliegt helaas voorbij en voordat ze het weten staan ze alweer buiten.
    ‘Dat was wel echt een hele gezellige bar!’ zegt Jolien als ze weer richting de kamer lopen.
    ‘Dat was het zeker!’ zegt Mike enthousiast.
    ‘Zullen we hier de bus pakken?’ vraagt Reyer die niet zo’n zin meer heeft om te lopen.
    ‘Zei jij nou net dat je ons moest gaan dragen? Volgens mij moeten we jou dragen!’ zegt Mike lachend. Reyer moet lachen en ze besluiten om gewoon maar te gaan lopen aangezien het toch nog maar een minuut of 10 is. Als ze halverwege zijn komt er een auto langs met een paar gasten die lopen te schreeuwen uit het raam. Mike en Reyer schreeuwen terug.
    ‘Wat een gasten!’ zegt Mike lachend.
    ‘Mooi dit!’ zegt Reyer die er ook om kan lachen.

Eenmaal aangekomen op de kamer zijn ze wel aardig gaar. Ze besluiten om direct naar bed te gaan.
    ‘Ik pak morgenochtend wel een douche.’ zegt Reyer die behoorlijk vermoeide benen heeft. Als ze allemaal in bed liggen slaapt Reyer direct en Sanne volgt snel.
    ‘Zo, die is echt in 2 seconden in slaap gevallen!’ fluistert Mike.
    ‘Die was helemaal op!’ fluistert Jolien terug. Zelf voelen ze zich ook aardig moe. Jolien kruipt dicht tegen Mike aan en hij slaat een arm om haar heen. Langzaam vallen ze in slaap. Rond 5 uur wordt Mike wakker en hij kijkt op zijn telefoon hoe laat het is. Gek genoeg ziet hij dat hij niet oplaadt. Hij doet de stekker er eens opnieuw in, maar zonder resultaat. Hij drukt daarna de knop van de verlichting aan, maar er gebeurt niks. De stroom is uitgevallen, denkt hij. Enkel het licht van de nooduitgang brandt nog. Shit, als dat morgen maar gefixt is, denkt hij. Naast dat hij een opgeladen telefoon wil zou hij graag nog douchen en dat apparaatje wat aan de badkamermuur hangt staat ook uit. Koud douchen heeft hij natuurlijk geen zin in. Hij hoopt er het beste van en valt weer in slaap. Rond 7 uur wordt hij weer wakker, omdat Jolien hem een zoen geeft.
    ‘Goeiemorgen…’ zegt ze brak.
    ‘Goeiemorgen…’ zegt Mike net zo brak. Daarna bedenkt hij zich dat de stoom uitgevallen was.
    ‘Doet de stroom het alweer?’ vraagt hij.
    ‘Was die uitgevallen dan?’ vraagt Jolien. Mike vertelt dat hij vannacht wakker was geworden en geen stroom had. Snel kijkt hij op zijn mobiel en ziet dat die nog steeds niet aan het laden is.
    ‘Shit! Nog steeds geen stroom!’ zegt hij balend.
    ‘Mijn mobiel is ook amper opgeladen inderdaad.’ zegt Jolien verbaast. Ondertussen worden Reyer en Sanne ook wakker en merken ze ook dat de stroom is uitgevallen.
    ‘Wat is dit nou weer?’ zegt Reyer als hij ziet dat zijn telefoon zelfs helemaal uit staat.
    ‘Ik hoop maar dat de stroom snel weer aan gaat…’ zegt Mike die hoop houdt.

Een half uur later horen ze een harde tik en begint er weer wat te draaien. De telefoons trillen even en ze merken dat de stroom weer aan is.
    ‘Eindelijk weer stroom!’ zegt Mike opgelucht.
    ‘Dan ga ik gelijk douchen voordat het weer kapot is!’ zegt Reyer die z’n bed uit springt. Gelukkig valt de stoom niet nogmaals uit en kunnen ze allemaal rustig douchen. Als ze allemaal klaar zijn dan gaan ze weer richting hetzelfde café als gisteren om te ontbijten.
    ‘Ik ga nu ook voor een Full Irish!’ zegt Mike als ze aan een tafeltje zitten.
    ‘Dat zag er gisteren goed uit inderdaad!’ zegt Sanne. Ze besluiten daar allemaal voor te gaan en al snel staat het op tafel.
    ‘Maak jij eens een leuke foto!’ zegt Mike tegen Sanne die de enige is met een volle telefoon.

‘Komt ie!’ zegt Sanne als ze haar telefoon omhoog houdt. Na het ontbijt lopen ze terug naar de kamer om de tassen te pakken. Het is alweer tijd om uit te checken, maar daarna gaan ze nog wel even de stad in. De vlucht vertrekt pas om half 7 en dus hebben ze daar nog wel tijd voor. Nadat ze zijn uitgecheckt lopen ze weer het centrum in. Er staan nu verschillende kraampjes in de winkelstraat waar ze vrijdag ook waren.
    ‘Dikke uitverkoop hier!’ zegt Sanne die graag nog iets wil kopen.
    ‘Nou, leef je uit!’ zegt Reyer lachend. Sanne vindt dat er nog niet echt iets tussen zit en gaat maar weer bij Arnotts naar binnen. Met Reyer loopt ze naar de kledingafdeling om nog wat leuks te halen. Jolien en Mike lopen beneden even een rondje. Na een half uur zien ze Sanne en Reyer weer naar beneden komen.
    ‘Mevrouw heeft eindelijk wat gevonden hoor!’ zegt Reyer lachend.
    ‘Wat heb je gekocht?’ vraagt Jolien die wel nieuwsgierig is.
    ‘Een broek en een trui.’ zegt Sanne die er erg blij mee is. Vervolgens lopen ze naar buiten en gaan ze een passage in waar meerdere winkels zijn.
    ‘Wat een lichtjes!’ zegt Mike als hij naar boven kijkt. Er hangen enorm veel lichtjes en dat zorgt voor een prachtig beeld. Als ze aan het einde van het eerste pad zijn komen ze in een koepel waar ook nog een 1e verdieping is. Er staan een paar beren te dansen op kerstmuziek.
    ‘Ga er eens bij staan dan maak ik een foto!’ zegt Jolien tegen Mike.
    ‘Film maar, dat is leuker!’ zegt Mike lachend. Hij danst mee met de beren en doet alsof hij meezingt met de muziek.
    ‘Nou het staat er prachtig op hoor!’ zegt Jolien als ze klaar is met filmen.
    ‘Nu jij!’ zegt Mike. Jolien heeft daar geen zin in en loopt snel de andere kant op. Daar zien ze een Kerstman die van boven langs een touw naar beneden gaat. Als hij beneden is gaat hij weer omhoog en dit gaat de hele tijd zo door.
    ‘Wat een dikke reet heeft die Kerstman!’ zegt Reyer lachend.
    ‘Zo zien ze er meestal uit hè?’ zegt Sanne lachend.
    ‘Dat klopt!’ Reyer loopt even een computerzaak in om te kijken of ze hier al de nieuwe MacBook hebben.
    ‘Misschien hebben ze wel een leuke Black Friday deal!’ zegt hij. Het blijkt dat ze alleen een showmodel hebben en dat hij ook niet in de aanbieding is al zouden ze hem op voorraad hebben. Vervolgens gaan ze met de roltrap naar de 1e verdieping en daar ziet Mike dat ze bij de Jack & Jones 25 procent korting hebben op alles.
    ‘Ik ga daar even snel kijken!’ zegt hij en hij sleurt Jolien met hem mee. Even later komen ze weer naar buiten en Mike heeft een mooie broek gescoord.
    ‘Ga hier eens in zitten Reyer!’ zegt Sanne als ze een bal ziet staan waar je met je hoofd en armen doorheen kunt. Reyer doet het en het geeft een grappig beeld.
    ‘Je bent net zo’n poppetje waar je met een hamer op moet slaan en dat hij dan met zijn hoofd weer omlaag gaat!’ zegt Jolien lachend.
    ‘Daar heeft het inderdaad wel wat van weg ja!’ zegt Sanne die zich rot lacht. Ze maakt een hilarisch filmpje en daarna is het de beurt aan Mike.
    ‘Wat een krap ding!’ zet hij als hij zijn armen er maar moeizaam doorheen krijgt.
    ‘Je kon beter je jas uitdoen net als Reyer!’ zegt Jolien lachend.
    ‘Dat was misschien beter ja!’ Reyer duwt tegen de bal om te kijken of er beweging in zit. Dit is niet het geval en Mike gaat er weer uit.

Een half uurtje later hebben ze dorst gekregen en gaan ze even een milkshake halen bij de McDonald’s.
    ‘Zal ik even bestellen? Kunnen jullie mooi hier blijven zitten.’ zegt Mike die ziet dat het aardig druk is. Hij gaat naar de kiosk en voert de bestelling in. Vervolgens moet hij erg lang wachten. Hij ziet de ene na de andere bestelling aan zich voorbij gaan van mensen die later hebben besteld dan hij. Ik heb toch niet iets bijzonders besteld, denkt hij en hij kijkt nog eens op het bonnetje. 4 milkshakes en 4 Quarter Pounders ziet hij staan. Na een paar minuten is de bestelling dan toch klaar.
    ‘Wat een slakken hier man!’ zegt Mike als hij terug is met de bestelling.
    ‘Dat duurde inderdaad erg lang ja!’ zegt Jolien.
    ‘Ik had het idee dat die milkshakes er al een tijdje stonden, maar dat de rest niet kwam. Uiteindelijk kwam er toch een ander dienblad aan met onze bestelling.’
    ‘Vreemd.’

Als ze weer in de straat lopen is de middag alweer aangebroken. Reyer loopt nog even snel een winkel in om naar een jas te kijken. Hij heeft een mooie leren jas gevonden en vraagt aan de medewerker hoeveel die kost. De medewerker helpt hem met passen en noemt de prijs. Daarna vraagt Mike voor de grap of hij hem ook 20 euro goedkoper kan krijgen.
    ‘Je kunt hier niet afdingen hé grapjas!’ zegt Jolien als ze hem een por geeft.
    ‘Wie niet waagt wie niet wint!’ zegt Mike die vindt dat je het altijd moet proberen.
    ‘Staat je goed schat!’ zegt Sanne als Reyer de jas aan heeft.
    ‘Dankje! Hij zit ook erg lekker! Ik denk dat ik hem wel koop!’ zegt hij tevreden. Daarna trekt hij hem weer uit en lopen ze naar de kassa. Nadat Reyer betaald heeft lopen ze de straat verder door en steken ze O’Connell Street over en gaan ze verder rechtdoor. Daar pakken ze aan het eind van de weg de tram richting St. Stephens Green Shoppingcenter.

Eenmaal aangekomen zien ze dat de zon erg fel schijnt en via het wegdek ook weer weerkaatst.
    ‘Dat doet behoorlijk pijn aan je ogen!’ zegt Jolien die er niet te lang naar wil kijken.
    ‘Zeg dat wel! Een foto maken en door!’ zegt Mike lachend. Hij vindt het wel een mooi beeld, maar je moet er inderdaad niet te lang naar kijken. Als ze binnenkomen zien ze dat het ook hier enorm versierd is. Het is wel een andere stijl dan de meeste winkels gedaan hebben. Mogelijk hangt een deel van de versiering er de rest van het jaar ook aangezien dat niet echt op kerstversiering lijkt.
    ‘Ik vind het wel leuk om nog even een souvenirtje mee te nemen!’ zegt Jolien als ze de winkel Carrolls Irish Gifts ziet. Ze lopen met zijn allen naar binnen en zien de meest diverse souvenirs.
    ‘Dit is wel een mooie trui voor jou!’ zegt Mike als hij er een pakt voor Reyer waar een gekke man met een doedelzak op staat.
    ‘Is dat niet iets van Schotland?’ zegt Reyer verbaasd.
    ‘Hmm, ja dat zou je wel zeggen inderdaad.’ Ze kijken verder en uiteindelijk houden ze het bij een paar kleine dingetjes.
    ‘Hoe laat is het inmiddels?’ vraagt Sanne zich af.
    ‘3 uur alweer.’ zegt Mike. Ze overleggen even wat ze nog gaan doen en uiteindelijk besluiten ze dat ze uiterlijk om 5 uur op Dublin Airport willen zijn. Daarvoor willen ze het liefst nog wel even wat gegeten hebben ook al is het wel aan de vroege kant. Ze vinden een leuke bar en bestellen daar een schotel met diverse hapjes.
    ‘Krijgen we dat ooit op?’ vraagt Reyer zich af als hij al het eten ziet.
    ‘Dat betwijfel ik, maar jullie wilden de grote schotel!’ zegt Mike lachend tegen Sanne en Reyer. Op een groot scherm is een voetbalwedstrijd te zien en er zitten een aantal fanatieke supporters aan de andere kant van de bar.
    ‘Ben benieuwd als er een goal valt zo!’ zegt Mike die benieuwd is naar de reacties van de supporters.
    ‘Pff, ik zit behoorlijk vol!’ zegt Jolien.
    ‘Ik heb ook genoeg gehad!’ zegt Mike. Er ligt nog wel aardig wat eten op de schotel, maar de rest heeft ook genoeg gehad.
    ‘Wie besteld er dan ook zo achterlijk veel eten?’ vraagt Reyer als hij zit te filmen.
    ‘Je moeder!’ zegt Mike in de camera. Als ze hun drinken op hebben gaan ze allemaal nog snel even naar de wc voordat ze naar de bus gaan.
    ‘Zit je lekker te schijten?’ roept Mike als hij de wc-ruimte binnenkomt en ziet dat Reyer nog steeds op de wc zit.
    ‘Ja man!’ zegt Reyer. Mike moet lachen en als hij klaar is loopt hij weer naar de rest.
    ‘Reyer zit daar nog wel even…’ zegt hij lachend.
    ‘Wie loopt daar dan?’ vraagt Sanne als ze wijst naar Reyer die niet ver achter Mike loopt.
    ‘Dat heeft ie snel gedaan!’ zegt Mike. Ze pakken hun jas en tas en lopen vervolgens naar buiten. Daarna lopen ze richting de bushalte.
    ‘Reyer heeft o-benen! Volgens mij moet hij nog een flinke scheet laten!’ zegt Mike droog.
    ‘Ik heb net al genoeg geloosd!’ zegt Reyer lachend.

Eenmaal in de bus valt Reyer in slaap. Het is beginnen te schemeren en er is een mooie oranje lucht te zien. Mike maakt er snel een filmpje van, maar na een paar seconden komt er een groot gebouw in beeld. Daarna stopt hij maar met filmen en ziet hij dat ze er al bijna zijn.
    ‘Reyer wakker worden!’ zegt Sanne als ze hem aanstoot.
    ‘Oh shit, zijn we er al?’ zegt hij brak. Ze stappen uit en lopen naar binnen om in te checken. Als ze dat gedaan hebben en door de douane zijn willen ze nog even wat drinken halen.
    ‘Ik moet nog die cola framboos hebben!’ zegt Mike die hoopt dat ze die hier ook hebben. Helaas kan hij er niet heel veel meenemen in zijn tas, maar dat zou ook een beetje prijzig worden.
    ‘2 voor 4 euro.’ zegt hij als hij in de winkel de flesjes ziet staan. Hij besluit er 2 mee te nemen en ook nog 2 flesjes water voor hem en Jolien. Daarna gaat hij toch nog even snel naar de wc.
    ‘Ik moet schijten!’ zegt hij tegen Reyer die met hem mee gaat. De dames gaan ondertussen nog even naar de Starbucks om daar wat drinken te halen.

Een kwartiertje later zitten ze op een bankje bij de gate en kunnen ze bijna boarden.
    ‘Daar gaan we dan weer terug.’ zegt Mike teleurgesteld.
    ‘Het vloog voorbij helaas!’ zegt Jolien die ook graag wat langer was gebleven.
    ‘Als je teleurgesteld naar huis gaat betekent het wel dat het onvergetelijk was!’ zegt Reyer die positief wil blijven.
    ‘Dat is zeker waar!’ zegt Mike. Daarna kunnen ze instappen en ze zitten ook nu weer verspreid door het vliegtuig.

Anderhalf uur later landen ze weer op Schiphol. De drukte valt mee en na de paspoortcontrole, waarbij Reyer en Sanne de verkeerde rij kozen en er veel langer over deden dan Mike en Jolien, lopen ze richting de bussen die ze weer naar de parkeerplaats zullen brengen.
    ‘Daar komt de bus net aan!’ zegt Mike als hij richting de bus wijst.
    ‘Snel doorlopen dan redden we hem nog!’ zegt Reyer die gelijk harder begint te lopen. Ze zijn gelukkig op tijd en stappen de bus in. Ze hebben zelfs allemaal een zitplek en daarna vertrekt de bus. Het is gelukkig niet zo druk als op de heenweg. Na een kwartiertje komen ze aan bij de auto en zien ze dat de ruiten bevroren zijn.
    ‘Dat wordt krabben Mike!’ zegt Reyer die alvast in de auto gaat zitten.
    ‘Inderdaad!’ zegt Mike die daar een beetje van baalt.
    ‘Niet met die spray man, dat stinkt!’ zegt Reyer als hij de deur open doet en Mike de spray eruit haalt.
    ‘Je mag ook zelf krabben!’ zegt Mike lachend. Reyer laat het liever aan Mike over en al snel is de auto weer ijsvrij. Daarna stapt Mike in en rijdt hij richting de slagboom. Hij merkt dat zijn voorruit enorm aan het beslaan is.
    ‘Schijtzooi! Ik zie geen reet meer!’ zegt Mike. Hij heeft de verwarming er vol op staan, maar aangezien de auto natuurlijk nog koud is duurt dit even. Als hij een beetje ziet rijdt hij toch verder en komen ze aan bij de slagboom. Mike doet het kaartje erin en de slagboom opent. Daarna rijden ze weer richting huis.

Commentaar

• oliebolcracker
      AVP Kruitsnuiver
      • Nov 2016
      • 186

Deel 9:

Een kleine week later is Mike bezig met Reyer en Stephan, die vanavond langsgekomen zijn, om de laatste bestellingen te doen. Meestal hebben ze dit al eerder gedaan, maar omdat er deze keer een mooie aanbieding bij Zena was die pas nu voorbij kwam hebben ze besloten om te wachten. ‘Heb je de Lightyear pijlen er wel op gezet?’ vraagt Mike aan Reyer.
      ‘Jazeker! 4 stuks!’ Hij laat ze nog even zien op de lijst. Als de rest er ook op staat dient hij de bestelling in en betaalt hij ook gelijk. Daarna lopen ze naar beneden om wat te gaan drinken.
      ‘Biertje?’ vraagt Mike aan de jongens als hij naar de keuken loopt.
      ‘Lekker!’ zeggen Reyer en Stefan in koor. Mike pakt er 3 uit de koelkast en maakt ze open. Daarna loopt hij weer naar de woonkamer en geeft hij ze aan Stephan en Reyer.
      ‘Proost jongens!’ zegt Stephan als hij zijn biertje in de lucht houdt.
      ‘Op een mooie aanloop naar oud en nieuw!’ zegt Reyer. Nu ze alles besteld hebben kunnen ze niet wachten tot ze eindelijk mogen afsteken. Ze besluiten dan ook om nu even snel wat af te steken.
      ‘Pijltje doen?’ zegt Mike als hij wat van boven wil pakken.
      ‘Puik plan!’ zegt Stephan en Mike loopt direct naar boven. Als hij terug komt heeft hij een mooie pijl meegenomen.
      ‘Je neemt ook niet de minste mee!’ zegt Reyer als hij ziet dat het om een Zena Ballrocket gaat.
      ‘We moeten het wel gelijk goed doen hè?’ zegt Mike. Ze lopen direct naar buiten en Mike steekt een pvc-buis in de grond waar hij de pijl direct in steekt.
      ‘Zijn jullie er klaar voor?’ vraagt Mike als hij zijn aansteker pakt.
      ‘Uiteraard!’ zeggen de jongens in koor. Mike steekt de pijl aan en doet een paar stappen naar achteren. Met een enorme snelheid schiet de pijl de lucht in.
      ‘Wow!’ zegt Mike als de knal geweest is en hij een prachtig blauw effect in de lucht gezien heeft.
      ‘Die was echt supernice!’ zegt Stephan enthousiast. Daarna lopen de jongens weer naar binnen aangezien ze het behoorlijk fris vinden zonder jas buiten.

2 dagen later zitten de jongens in de auto op weg naar België. Mike’s broertje Lucien is ook mee, want ook hij houdt enorm van vuurwerk. Ze gaan naar Olen om daar bij Zena flink wat vuurwerk in te slaan.
      ‘Wat een schijtwegdek!’ zegt Reyer als ze de grens met België passeren.
      ‘Zo gaat dat hier hè!’ zegt Mike die uiteraard wel vaker de grens met België is gepasseerd. Het grootste gedeelte van de reis zit er alweer op en ze komen dan ook snel in Olen aan.
      ‘Hier rechts en dan na een paar honderd meter links. Dan zijn we er zo ongeveer.’ zegt Stephan die het laatste stukje van de route nog wel uit zijn hoofd weet van eerdere jaren.
      ‘Ik herken het ook wel weer ja.’ zegt Mike als hij om zich heen kijkt. Reyer parkeert de auto en de jongens stappen uit.
      ‘Heerlijk om weer bij een vuurwerkzaak te zijn!’ zegt Mike als ze binnen komen.
      ‘Zeg dat wel! Genieten!’ zegt Lucien. Ze pakken een lijstje met een potlood en kijken naar de eerste producten. Ze willen graag zoveel mogelijk divers vuurwerk hebben. De keuze is groot en ze vullen hun lijsten dan ook redelijk snel in.
      ‘Die Nitrogen is wel dik! Die had ik vorig jaar!’ zegt Stephan als hij die aanwijst.
      ‘Dat zei je toen inderdaad! Laat ik die dan ook maar halen!’ zegt Reyer en hij zet hem meteen op zijn lijst. Daarna lopen ze verder en zien ze de nitraatmatten die natuurlijk niet mogen ontbreken. Ook deze zetten ze op de lijst. Vervolgens gaan ze naar de pijlen en die willen ze er uiteraard ook bij hebben.
      ‘Altijd weer een moeilijke keuze!’ zegt Stephan als hij de pijlen aandachtig bekijkt.
      ‘Het liefst wil je ze allemaal natuurlijk!’ zegt Reyer lachend.
      ‘Ja, maar helaas is mijn budget daar niet groot genoeg voor!’
      ‘Mijne ook niet helaas.’ Uiteindelijk weten ze toch een keuze te maken en kiezen ze allen voor andere pijlen. Zo hebben ze de meeste toch kunnen kopen en kunnen ze ze toch zien aangezien ze met oud & nieuw uiteraard samen afsteken.
      ‘De Betelgeuze moet ik hebben!’ zegt Lucien die hem direct op zijn lijst zet. Hij besluit er gelijk maar een karton van te bestellen aangezien die vorig jaar erg goed bevallen is.
      ‘Nog een paar potjes en dan is mijn lijst wel compleet.’ zegt Mike als hij nog even rondkijkt.
      ‘Ik ben er ook wel bijna ja.’ zegt Reyer die nog twijfelt tussen 2 potten. Uiteindelijk haalt Stephan hem over om ze dan maar allebei erop te zetten.
      ‘Alstublieft!’ zegt Mike als hij zijn lijst overhandigd aan een van de medewerkers. De bestelling van Stephan komt er ondertussen al aan in een winkelwagen die goed gevuld is.
      ‘Dan lopen we de bestelling nog even na.’ zegt de vrouw als ze de lijst op de balie legt.
      ‘Helemaal goed!’ zegt Stephan. Niet veel later hebben de anderen hun bestelling ook en wordt die ook gecontroleerd. Als alles in orde is rijden ze met de winkelwagens naar de auto toe.
      ‘Gaat dat passen?’ zegt Mike lachend als ze de kofferbak openen.
      ‘Dat moet!’ zegt Lucien die geen zin heeft om de helft op schoot te moeten houden. Gelukkig past het allemaal net en daarna brengen ze de winkelwagens weer terug.
      ‘Ik kan echt niet wachten om dit allemaal af te steken man!’ zegt Lucien als ze weer in de auto zitten.
      ‘Ik ook niet man! Zo heerlijk om weer vuurwerk te hebben!’ zegt Mike die nu nog meer uitkijkt naar oud en nieuw. Onderweg halen ze nog even wat bij de McDonald’s.
      ‘Ze moesten eens weten wat er allemaal in onze kofferbak ligt.’ zegt Reyer lachend als ze op de parkeerplaats lopen.
      ‘Zeg het niet te hard!’ zegt Stephan. Ze lopen naar binnen en bestellen wat eten bij de kiosk.
      ‘Hier was ik wel even aan toe!’ zegt Mike als hij een hap van zijn burger neemt.
      ‘Altijd goed dit!’ zegt Reyer.
      Als ze weer thuis komen laden ze het vuurwerk weer uit. Mike heeft eerst een paar grote dozen gepakt om het allemaal in te doen. Hij heeft er niet zoveel zin in dat de hele buurt ziet dat hij flink wat vuurwerk in zijn huis zet.
      ‘Dat was de laatste!’ zegt Mike als Lucien hem een pot aangeeft.
      ‘Mooi! Ik heb ook alles.’ zegt Lucien. Ze lopen met de dozen naar binnen en zetten het op een veilige plaats.

Een week later staat de volgende mooie activiteit op de planning. Mike gaat met Jolien, Reyer en Sanne naar de kerstmarkt in Dortmund.
      ‘Ik ga er vandoor!’ zegt Mike als hij vertrekt.
      ‘Veel plezier!’ zegt z’n moeder. Mike trekt de deur achter zich dicht en loopt naar zijn auto. Daarna stapt hij in en rijdt hij richting Jolien. Als hij haar opgehaald heeft pikken ze Sanne en Reyer op en gaan ze vervolgens richting Dortmund.
      ‘Ik heb er echt zin in vandaag!’ zegt Sanne enthousiast.
      ‘Als je er geen zin in had dan had ik je thuis gelaten!’ zegt Reyer lachend. Sanne moet ook lachen en slaat een arm om Reyer heen.
      ‘Hoe lang is het nog rijden eigenlijk?’ vraagt Jolien. Mike wijst op de navigatie.
      ‘Nog 2 uurtjes.’ Hij neemt de afslag richting de A12 en laat zijn gas los. Ze vervolgen de weg en na een half uurtje zijn ze in Duitsland. Gelukkig kunnen ze daar aardig doorrijden en komen ze snel aan in Dortmund. Aangezien het goedkoper was om niet in het centrum te parkeren zijn ze naar P+R locatie Hauptfriedhof gereden.
      ‘Hopen dat we niet al te lang op die metro hoeven te wachten.’ zegt Reyer als ze het perron op lopen.
      ‘Even op het bordje kijken.’ zegt Mike. Hij ziet dat het nog 3 minuten duurt en dus valt dat gelukkig mee. Ze willen een kaartje kopen, maar de automaat blijkt defect te zijn. Er staat er maar 1 op dit perron en dus zullen ze zonder kaartje de metro in moeten stappen.
      ‘Hopelijk is er geen controle.’ zegt Jolien die het een beetje spannend vindt.
      ‘Dan leggen we de situatie gewoon uit. Dat zullen ze vast begrijpen.’ zegt Mike geruststellend. De metro vertrekt en ze hebben besloten gewoon een kaartje te kopen op het eindpunt. Het zal een rit zijn van ongeveer 10 minuten voordat ze in het centrum aankomen.
      ‘Waar moeten we er uit?’ vraagt Sanne als ze op de kaart kijkt waar alle stations op staan.
      ‘Bij Stadtgarten.’ zegt Reyer die wijst naar de lijn U47 waar ze in zitten. Niet veel later komen ze daar aan en stappen ze uit. Ze kopen nog snel even een kaartje, omdat ze dat toch wel zo netjes vinden. Daarna lopen ze het station uit en komen ze aan in het centrum. In de verte zien ze de eerste kerstmarkt al staan en ze lopen die kant op. Ze willen eigenlijk nu het nog licht is eerst even wat winkels in en als het begint te schemeren de kerstmarkt op. Toch willen ze eerst wel even wat eten en besluiten ze dat wel op de kerstmarkt te gaan doen.
      ‘Ik ga sowieso voor de reibekuchen!’ zegt Mike als hij naar de kraam wijst waar ze verkocht worden.
      ‘Dat is geen slechte keuze!’ zegt Reyer die daar ook wel trek in heeft. Sanne gaat liever voor een curryworst en bestelt deze bij de kraam er naast. Ondertussen bestellen Mike, Reyer en Jolien de reibekuchen en krijgen ze deze ook al snel.
      ‘Deze dingen zijn zo goed!’ zegt Mike als hij er een in de appelmoes doopt.
      ‘Zo jammer dat we ze maar 1 keer per jaar eten!’ zegt Reyer doelend op het jaarlijkse bezoek aan een kerstmarkt. Sanne komt ondertussen ook aanlopen met haar curryworst.
      ‘Dat is ook niet verkeerd!’ zegt Mike die ook zeker van een currywurst houdt. Hij neemt nog een hap van zijn reibekuchen en al snel heeft hij de eerste van 3 op. Ze eten de rest bij een statafel op en vervolgens lopen ze richting de eerste winkelstraat. Het is enorm druk en hier en daar is een straatmuzikant aan het optreden wat voor een gezellige sfeer zorgt. Ze gaan wat winkels in en niet veel later komen ze aan bij de Thier-Galerie.
      ‘Dit is een aardig groot winkelcentrum man!’ zegt Reyer als ze binnen komen.
      ‘Inderdaad! 3 verdiepingen!’ zegt Mike en ze lopen de roltrap op. Als ze boven komen zien de dat er enorme versieringen hangen. Een enorme ster gemaakt van duizenden kerstballen is prachtig om te zien. Veel verlichting hang er ook en dat zorgt uiteraard weer voor een heerlijke sfeer.
      ‘Nice! Ze hebben hier een Mymuesli winkel!’ zegt Jolien enthousiast en ze loopt direct naar binnen.
      ‘Die moet weer muesli scoren hoor.’ zegt Mike lachend. Ze besteld dit altijd online, maar nu ze een winkel ziet moet ze er naar binnen.
      ‘Ze hebben hier meer smaken dan online!’ zegt Jolien die haar ogen uitkijkt.
      ‘Sla je slag!’ zegt Mike lachend. Jolien kijkt even rond en koopt uiteindelijk de smaken die ze niet kent en haar lekker lijken. Daarna lopen ze weer de winkel uit en gaan ze het winkelcentrum verder in.
      ‘Dit overhemd is echt wat voor jullie!’ zegt Sanne lachend als ze een overhemd met daarop vuurwerk pakt.
      ‘Geniaal!’ zegt Mike lachend. Hij is ook nog in de aanbieding voor maar 10 euro.
      ‘Kunnen we mooi met oud en nieuw aantrekken!’ zegt Reyer en ze besluiten hem allebei te kopen.

Na 2 uurtjes is het al aardig donker en is het tijd om richting de kerstmarkt te gaan.
      ‘Sfeertje hoor hier!’ zegt Mike als ze aankomen op de kerstmarkt.
      ‘Zeker man!’ zegt Reyer die er ook volop van geniet. Alle lichtjes en versiering komen nu veel meer tot hun recht. De eerste kraampjes worden vooral kerststerren verkocht en daar staan veel mensen. Nu is het sowieso erg druk op de kerstmarkt, maar de sfeer zit er goed in. Op diverse plekken zijn mensen aan het genieten van een kopje glühwein.
      ‘Ik krijg ook wel zin in een kopje glühwein!’ zegt Jolien.
      ‘Dat is geen gek idee!’ zegt Mike en ze lopen richting de kraam van de glühwein. Reyer en Sanne slaan dit ook zeker niet af en bestellen ook een kopje.
      ‘Proost!’ zegt Mike en hij neemt direct een slok.
      ‘Goed spul!’ zegt Reyer als hij ook een slok op heeft. Ze genieten lekker van hun glühwein en praten even gezellig met elkaar.
      ‘Hoeveel markten hebben ze hier eigenlijk?’ vraagt Sanne die benieuwd is naar de rest.
      ‘Goeie vraag. Ik dacht net te zien dat ze er 6 hadden, maar dat weet ik niet zeker.’ zegt Mike. Ze lopen verder en genieten van de heerlijke sfeer. De geur van glühwein en diverse soorten eten is overal te ruiken. In
      de bomen hangen diverse lampionnen en Mike pakt zijn telefoon erbij om er een mooie foto van te maken.
      ‘Dat heb je er mooi op gezet!’ zegt Jolien als hij haar de foto laat zien.
      ‘Ze hebben er ook zeker iets moois van gemaakt!’ zegt Mike die hier elke dag wel zou willen lopen.

Na een uurtje komen ze aan bij een reuzenrad.
      ‘Dat ding is behoorlijk hoog!’ zegt Reyer als hij omhoog kijkt.
      ‘Daar durf je zeker niet in?’ zegt Sanne lachend.
      ‘Tuurlijk wel!’ Om dat te bewijzen loopt Reyer er meteen naartoe en sleurt Sanne mee.
      ‘Oh, ga je er echt in?’ vraagt Sanne die het meer als grap bedoelde.
      ‘Uiteraard! Ik ben wel benieuwd naar dat uitzicht!’ zegt Reyer. Mike en Jolien vinden het ook erg leuk om mee te gaan en bestellen ook een kaartje. Daarna stappen ze in en het reuzenrad begint te draaien. Al snel zijn ze boven en blijft het reuzenrad even stilstaan om er weer nieuwe mensen in te laten.
      ‘Perfect dat hij nu stil staat!’ zegt Mike.
      ‘Wat een uitzicht!’ zegt Jolien als ze een mooi uitzicht over de kerstmarkten hebben.
      ‘Geweldig!’ zegt Sanne. Ook Reyer vindt het erg mooi en maakt net als Mike wat foto’s en filmpjes. Daarna draait het reuzenrad weer verder en gaan ze nog een paar keer rond. Uiteindelijk is het weer tijd om uit te stappen.
      ‘Wat is dat voor kerel?’ zegt Reyer lachend als hij iemand op stelten ziet lopen met een ster in zijn hand.
      ‘Dat ziet er wel grappig uit ja!’ zegt Sanne lachend.
      ‘Wat een gozer!’ zegt MIke. Ze hebben nu de laatste kraampjes gehad van de kerstmarkt en komen weer uit in de winkelstraat.
      ‘Wat zullen we gaan eten?’ vraagt Mike die wel trek heeft gekregen.
      ‘Ik heb wel zin in Fish & Chips!’ zegt Reyer als hij iets verderop de Nordsee ziet.
      ‘Dat is geen slecht idee!’ zegt Jolien. Ook Sanne heeft daar wel zin in en ze lopen die kant op. Eenmaal binnen bestelt Mike voor 4 personen en betaalt hij. Daarna krijgt hij het mee en geeft hij het aan de rest.
      ‘Eet smakelijk!’ zegt hij en hij neemt direct een hap met flink wat remouladesaus.

Na het eten gaan ze naar de laatste kerstmarkt. Het bleek dat ze er al meerdere hadden gehad en dat die in elkaar over liepen. Het verbaasde ze al dat het zo ongelofelijk groot was. Op deze markt staat een enorme kerstboom met daarop de letters Dortmund 2019. Rond deze kerstboom zijn alle kraampjes opgezet.
      ‘Wat is dit ook weer een heerlijke markt!’ zegt Mike die wederom geniet van alle sfeer.
      ‘Zo, echt wel!’ zegt Reyer.
      ‘Wat stinkt het hier naar kaas!’ zegt Sanne als ze haar hand op haar neus doet.
      ‘Daar staat ook een kaaskraam hè?’ zegt Jolien lachend. Ze lopen snel verder en kijken hun ogen uit. Ze genieten hier enorm van de sfeer en de tijd vliegt dan ook. Helaas is het alweer bijna tijd om terug te gaan, maar niet voordat ze nog een glühwein nemen ter afsluiting.
      ‘Dat was een fantastische dag!’ zegt Jolien als ze haar glühwein op heeft.
      ‘Zeker! Genieten!’ zegt Mike en hij geeft haar een zoen. Ze zien dat ze nu bij Dortmund HBF zijn en ze net zo goed daar op de metro kunnen stappen.
      ‘Die is lekker aan het trommelen hier!’ zegt Mike als hij een man ziet die een indrukwekkende drumsolo uitvoert.
      ‘Heerlijk!’ zegt Reyer die er wel van kan genieten. Daarna komen ze aan bij het station en lopen ze richting de metro. Hier lukt het wel om een kaartje te kopen en ze stappen dan ook met een gerust gevoel de metro in die ze weer naar de auto brengt.

Commentaar

• oliebolcracker
        AVP Kruitsnuiver
        • Nov 2016
        • 186

Deel 10:

Op kerstavond ligt Mike net in zijn bed en kijkt hij enorm uit naar morgen. Eindelijk kerst, denkt hij en hij draait zich om. Hij stuurt Jolien nog een appje en kijkt nog even naar buiten. Zou er nog wat afgestoken worden vanavond, denkt hij. De afgelopen dagen gebeurde het al regelmatig dat er vuurwerk afgestoken werd. Mike blijft even kijken en opeens hoort hij een suizend geluid. Snel kijkt hij naar rechts. Een pijl schiet de lucht in en knalt met veel crackling uit elkaar. Heerlijk, denkt Mike en hij hoopt dat er nog meer komt. Helaas is dat niet het geval en besluit hij te gaan slapen.

In de ochtend wordt Mike weer wakker en kijkt hij naar buiten. Hij ziet dat er een klein laagje sneeuw ligt, maar hij verwacht niet dat het lang zal blijven liggen.
        ‘Het is Kerst!’ zegt hij hardop. Hij springt zijn bed uit en loopt naar de badkamer. Het is nog aardig vroeg, maar hij is al aardig wakker. Nadat hij gedoucht heeft trekt hij zijn pak aan.
        ‘Suit up!’ zegt hij tegen Lucien die ook zijn kamer net uit komt.
        ‘Lekker man!’ zegt Lucien die daarna de badkamer in loopt. Mike loopt naar beneden en ziet dat zijn moeder in de keuken al bezig is met het ontbijt.
        ‘Goeiemorgen!’ zegt hij enthousiast als hij de keuken binnen loopt.
        ‘Goeiemorgen!’ zegt z’n moeder. Daarna neemt hij de borden mee en zet ze op tafel. Zijn moeder volgt en zet de kerststol op tafel. Samen regelen ze dat de tafel gedekt is en als Lucien en zijn vader naar beneden komen kunnen ze gelijk aanschuiven.
        ‘Dat ziet er allemaal goed uit!’ zegt Lucien als hij al het eten ziet en hoe de tafel gedekt is.
        ‘Heerlijk inderdaad!’ vult zijn vader aan. Er staan diverse kaarsjes op tafel en er zijn diverse warme broodjes en veel beleg.
        ‘Doe mij de kaas eens.’ zegt Lucien als hij zijn broodje opengesneden heeft.
        ‘Komt ie!’ zegt Mike die hem richting Lucien schuift.

Na het ontbijt zitten ze met zijn vieren in de auto op weg naar de kerk. Onderweg ziet Mike dat er een paar sneeuwvlokken tegen het raam aan komen.
        ‘Ik hoop dat deze sneeuw doorzet!’ zegt hij en hij pakt zijn telefoon erbij om het weerbericht nog eens te checken. Hij ziet dat er wel meer sneeuw verwacht wordt, maar dat het wel plaatselijk kan zijn. Niet veel later komen ze aan bij de kerk. Op dat moment komen Reyer en Sanne ook aanlopen.
        ‘Goeiemorgen man!’ zegt Mike enthousiast.
        ‘Goeiemorgen kerel!’ zegt Reyer en ze lopen naar binnen. Daar ziet Mike dat Jolien er al is.
        ‘Wat zie je er prachtig uit!’ zegt hij verliefd.
        ‘Dankje! Jij mag er anders ook wezen hoor!’ zegt Jolien die Mike het pak erg goed vindt staan. Ze geven elkaar een zoen en lopen daarna naar de zaal. Een geur van warme chocolademelk komt hen tegemoet.
        ‘Zo dat ruikt goed!’ zegt Jolien die wel een kopje warme chocolademelk lust.
        ‘Zeker! Dat sla ik niet af!’ zegt Mike en ze lopen naar de tafel waar het staat. Ze nemen er een grote kerstkrans bij en gaan daarna zitten. Na een minuut of 10 wordt de dienst geopend en volgt er een filmpje van een aantal kinderen die een dans doen op een kerstliedje.
        ‘Dat hebben ze leuk gedaan die kinderen!’ zegt Jolien als het filmpje is afgelopen.
        ‘Zeker!’ zegt Mike. Ze zingen daarna wat liedjes en vervolgens volgt er weer een filmpje. Het filmpje gaat vervolgens over in een toneelstuk van het kerstverhaal. De 2 hoofdrolspelers uit het filmpje komen uiteindelijk via 2 touwen naar beneden en voegen zich bij het toneelstuk.
        ‘Wat een creativiteit!’ zegt Mike die het hele stuk erg kan waarderen.
        ‘Heel leuk bedacht zo!’ zegt Jolien. Daarna zingen de kinderen nog een lied en volgt de spreker die kort nog een boodschap deelt. Na de dienst is het weer tijd voor warme chocolademelk en is er ook kerststol.
        ‘Dat gaat er altijd wel in!’ zegt Mike als hij een sneetje kerststol pakt.
        ‘Ik doe met je mee!’ zegt Reyer die ook een sneetje pakt. Ze praten nog gezellig na en uiteindelijk gaan ze weer richting huis.

Rond een uur of 5 hebben ze thuis net een spel afgerond. Ze zijn nu klaar om aan tafel te gaan voor het kerstdiner. Jolien is met haar ouders, haar broers Robin en Henri en hun vriendinnen Birgit en Neline langsgekomen.
        ‘We beginnen met een salade vooraf en daarna volgt het hoofdgerecht wat nu in de oven staat.’ zegt de vader van Mike. Als hij gebeden heeft wordt er opgeschept door iedereen.
        ‘Lekkere salade!’ zegt Lucien als hij een paar happen genomen heeft.
        ‘Dat heeft je moeder heerlijk klaargemaakt!’ zegt zijn vader. Het is erg gezellig en de sfeer zit er goed in. Na een half uurtje wordt het hoofdgerecht geserveerd.
        ‘Dit is gevulde kip uit de oven, pomme duchesse, broccoli, stoofpeertjes en diverse sausjes. Ook is er nog een minisalade voor degenen die dat lekker vinden.’ zegt de vader van Mike als hij het op tafel heeft gezet.
        ‘Zo, dat ziet er echt goed uit!’ zegt Jolien enthousiast.
        ‘Kom maar door met die gevulde kip!’ zegt Mike en hij schept op. Ze genieten allemaal erg van de maaltijd en zien dat het buiten inmiddels weer is gaan sneeuwen.
        ‘Toch nog weer een witte kerst!’ zegt Neline. De sneeuw van vanmorgen was helaas met een paar uur alweer verdwenen, maar nu gaat het een stuk harder.
        ‘Ik hoop dat het nu wel langer blijft liggen!’ zegt Robin.

Na het dessert, een tiramisu gemaakt door Neline en Birgit, zitten ze weer op de bank met een kop koffie of thee. Mike en Lucien hebben het uiteraard weer over vuurwerk en de plannen voor het kopen daarvan.
        ‘Nog maar 3 dagen tot we het vuurwerk kunnen ophalen man!’ zegt Mike die bijna niet beseft dat het alweer bijna zover is. Uiteraard geniet hij erg van deze dagen en de hele week, maar toch is dat altijd weer een bijzonder moment om naar toe te leven.
        ‘Altijd een van de mooiste dagen van het jaar!’ zegt Lucien die uiteraard ook weinig geduld meer heeft. Opeens wordt er een enorme pot afgestoken en de jongens veren gelijk op.
        ‘Die is nice!’ zegt Mike als hij ziet dat hij aardig dichtbij afgestoken wordt.
        ‘Lekker man!’ zegt Lucien enthousiast. Na een finale van 10 schots tegelijk is de pot ten einde en gaan de jongens weer zitten.
        ‘Heerlijk deze onverwachte dingen altijd!’ zegt Mike.
        ‘Inderdaad! Je weet dat het af en toe kan gebeuren, maar wanneer en hoe vaak is altijd de vraag.’ zegt Lucien.

Op 28 december in de nacht wordt Mike wakker. Hoe laat is het, denkt hij en hij pakt zijn telefoon erbij. 4 uur staat er. Nog een uurtje slapen, denkt hij en hij draait zich weer om. Het is erg lastig om nu nog in slaap te komen, maar hij weet dat het beter is als hij nog even wat slaap pakt. Na een kwartier valt hij dan toch nog in slaap. Een paar minuten voordat zijn wekker gaat wordt hij weer wakker. Nu is het dan eindelijk zover, denkt hij en hij springt zijn bed uit. Stilletjes kleed hij zich aan en loopt hij naar de kamer van Lucien. Die zit inmiddels ook al rechtop in bed en gaat er ook gelijk uit.
        ‘Eindelijk naar Duitsland!’ zegt Lucien enthousiast.
        ‘Ja man! Heerlijk!’ zegt Mike. Als ook Lucien zich aangekleed heeft en ze zich hebben opgefrist lopen ze naar beneden. Ze pakken snel een broodje en gaan daarna direct de auto in op weg naar Reyer en Stephan. Eenmaal onderweg naar Duitsland spreken de jongens de lijstjes die ze hebben gemaakt voor de Aldi en de Lidl nog eens door.
        ‘Ik ben erg benieuwd naar die Goldfinger!’ zegt Mike enthousiast.
        ‘Die is van de Lidl toch?’ vraagt Reyer.
        ‘Klopt!’ Ze passeren de grens met Duitsland en het duurt nu niet lang meer voordat ze in Rees zijn.
        ‘Ik ben benieuwd of het al druk is!’ zegt Lucien als ze Rees binnen rijden.
        ‘Dat zullen we snel zien!’ zegt Stephan. Mike rijdt de parkeerplaats op en ze zien tot hun grote verbazing dat de Aldi al open is.
        ‘Ik dacht dat ze om 7 uur open zouden gaan!’ zegt Mike als hij ziet dat het bijna kwart voor 7 is.
        ‘Dat dacht ik ook ja!’ zegt Reyer.
        ‘Hopen dat ze nog genoeg hebben!’ zegt Lucien. Ze stappen snel uit en pakken een winkelwagentje. In de Aldi zien ze dat het gelukkig niet extreem druk is.
        ‘Volgens mij ligt er nog genoeg!’ zegt Stephan opgelucht als ze richting de schappen lopen. Het blijkt inderdaad dat er nog voldoende ligt, maar het gaat wel snel. Ze pakken hun lijstjes erbij en pakken zo snel mogelijk de potten en pijlen die ze willen hebben.
        ‘Talisman moet ik hebben!’ zegt Mike als hij zoekt naar de pot.
        ‘Hier is ie!’ zegt Reyer en hij geeft hem aan Mike. Reyer pakt op zijn beurt een aantal keer de Tristan en uiteraard mag de Artus niet ontbreken. Ondertussen heeft Stephan zijn wagen vol zitten en is hij klaar om richting de kassa te gaan. Lucien heeft de Ivanhoe pijlen nog nodig en gelukkig liggen er daar nog zat van in het schap. Als laatste zoekt hij nog de King & Queen, maar die blijkt helaas op te zijn. Daarna zijn ze allemaal klaar en lopen ze richting de kassa. Ze leggen het vuurwerk op de band en Mike maakt een filmpje.
        ‘Dit blijft toch prachtig!’ zegt Mike als hij klaar is met het filmpje.
        ‘Geniaal inderdaad!’ zegt Lucien. Vervolgens rekenen ze allemaal af en lopen ze met de winkelwagens richting de auto.
        ‘Zo de eerste lading is binnen!’ zegt Stephan als alles in de auto ligt.
        ‘Op naar de LIdl!’ zegt Mike en ze stappen in. Als ze bij de Lidl aankomen kunnen ze gelijk naar binnen lopen. Hier moeten ze een lijst invullen en wordt het door de medewerkers geregeld.
        ‘Ik hoop dat ze hier wel alles hebben wat ik op m’n lijstje heb!’ zegt Lucien als hij hem invult.
        ‘Dat hoop ik ook! We kunnen zo nog wel even naar een andere Aldi om te kijken of ze die King & Queen hebben.’ zegt Mike die nog wel goede hoop heeft. Een kwartiertje later zijn ze aan de beurt en leveren ze hun lijst 1 voor 1 in bij de medewerkers.
        ‘Mooi ik heb alles!’ zegt Mike als hij zijn kar met vuurwerk heeft.
        ‘Lekker man!’ zegt Stephan die nog wacht op zijn bestelling. Het duurt niet lang voordat ook hij hem binnen heeft en ook hij heeft alles.
        ‘Eindelijk hebben ze een keer die Laser!’ zegt Reyer enthousiast als ook hij zijn bestelling heeft. Voorgaande jaren viste hij daarmee vaak achter het net, maar nu heeft hij hem dus wel.

Nadat ze al het vuurwerk weer in de auto geladen hebben gaan ze nog even naar de Rewe om een broodje te halen.
        ‘Wat zal ik eens nemen?’ vraagt Lucien zich af als ze bij de bakker in de Rewe staan.
        ‘Ik ga lekker voor een broodje gezond!’ zegt Mike en hij besteld die alvast. Lucien neemt die ook en Reyer en Stephan bestellen een ander broodje wat een gekke Duitse naam heeft. Als ze betaald hebben lopen ze nog snel even de Rewe in om hier naar het vuurwerk te kijken.
        ‘Zit hier nog iets leuks bij?’ vraagt Mike als ze het vuurwerk bekijken. Het staat hier allemaal op 1 plek tegen elkaar aan gestapeld. Mike kijkt op zijn mobiel een filmpje van de Space Taxi. Die ziet er wel vet uit en hij besluit dat 1 potje er nog wel bij kan. Lucien neemt hem ook mee en daarna gaan ze naar de kassa. Tenslotte halen ze in de getränkemarket in de Rewe nog even wat drinken. Daarna gaan ze weer naar de auto.
        ‘Nog even snel tanken en dan kunnen we weer richting huis!’ zegt Mike als hij bij de benzinepomp stopt. Hij gooit de tank gelijk vol en betaalt binnen in het kleine winkeltje. Als hij weer terug is rijden ze richting de snelweg. Opeens bedenkt Mike zich dat ze naar nog een Aldi zouden gaan.
        ‘Lucien, zit hier in de buurt nog een Aldi?’ vraagt Mike snel.
        ‘Ik had net gekeken en in Isselburg zit nog een Aldi. Dat is hier vlakbij.’ zegt Lucien als hij op zijn mobiel kijkt. Hij geeft Mike de instructies hoe hij moet rijden en na een paar minuten komen ze aan.
        ‘Snel naar binnen om te kijken of ze hem nog hebben!’ zegt Lucien en ze lopen naar binnen.
        ‘Hij staat er nog!’ zegt Lucien en hij pakt er gelijk 1.
        ‘Ik ben benieuwd hoe die is!’ zegt Stephan.
        ‘Op het filmpje was hij echt heel nice!’ Uiteindelijk koopt Lucien er gewoon nog 1 en daarna zetten ze hem in de auto. Het past allemaal nog net, maar de kofferbak kan nog dicht. Vervolgens rijden ze weer richting Nederland.

Commentaar

• Arjan
          Administrator
          • Nov 2016
          • 623

Bedankt voor je bijdrages en mooie verhalen voor 2020! Hopelijk mogen we ook in 2021 weer mooie verhalen van je lezen!
          Voor al je vuurwerkinfo!
          https://www.avpvuurwerk.nl 

Commentaar

• oliebolcracker
            AVP Kruitsnuiver
            • Nov 2016
            • 186

Graag gedaan! Was weer leuk om te doen. Hopelijk kan ik het slot van dit verhaal nog even afronden ook al is het al januari

Commentaar

• oliebolcracker
              AVP Kruitsnuiver
              • Nov 2016
              • 186

Hiebij alsnog het slot van het verhaal!

Deel 11: (slot)

Als ze al het vuurwerk weer uitgeladen hebben gaan ze richting de eerste zaak in Nederland. Lucien start de auto en ze rijden weg.
              ‘Nu mooi alle winkels hier langs!’ zegt Lucien die er erg veel zin in heeft. Ze zijn al snel bij de eerste zaak en lopen daar naar binnen.
              ‘Heb je de bestelbevestiging bij de hand?’ vraagt Lucien als ze richting de toonbank lopen.
              ‘Uiteraard!’ zegt Mike en ze zijn direct aan de beurt. Ze overhandigen de bestelbevestigingen en de medewerker loopt naar de bunker om de bestellingen te halen.
              ‘Je kijkt je ogen altijd weer uit in zo’n vuurwerkzaak!’ zegt Mike die geniet van al het uitgestalde vuurwerk. Het zijn uiteraard dummies, maar dat maakt het niet minder mooi.
              ‘Heerlijk gevoel om hier te zijn! Je wilt gelijk dan weer alles kopen!’ zegt Lucien die twijfelt of hij er nog iets bij zal halen. Niet veel later komt de medewerker terug met de bestellingen van de jongens. Ze worden nog even nagelopen en als alles in orde is besluit Lucien toch nog iets te bestellen.
              ‘Mag ik er nog een Heroic Strike bij?’ De medewerker geeft aan dat dat zeker kan. Hij loopt naar de bunker en haalt de pot op.
              ‘Alsjeblieft!' zegt de medewerker. Daarna betaalt Lucien en verlaten ze de winkel weer.
              ‘Op naar de volgende!’ zegt Mike als ze weer in de auto zitten.

Als ze bij de volgende 2 zaken zijn geweest zijn ze onderweg naar de laatste. Ze zien hier dat het best druk is en ze gaan in de rij staan.
              ‘Dit is denk ik de enige winkel waar ik het niet erg vind om in de rij te moeten wachten!’ zegt Mike lachend.
              ‘Daar heb je een goed punt!’ zegt Lucien lachend terug. Uiteindelijk blijkt het mee te vallen en na een kwartiertje staan ze weer buiten met hun laatste bestelling.
              ‘Dat past nog net in de auto!’ zegt Mike lachend als hij zijn tas vol vuurwerk bij de rest zet.
              ‘Ja, dat heb je met zo’n kleine auto!’ zegt Lucien lachend. Ze waren al met de auto van Mike naar Duitsland gegaan en dus vond hij het wel prima om nu met zijn auto te gaan. Reyer en Stephan gingen toch niet mee en dus paste het toch wel. Ze rijden weer richting huis, maar niet voordat ze eerst snel even een portie kibbeling halen bij de kraam bij het winkelcentrum.
              ‘Daar was ik wel even aan toe!’ zegt Mike als hij het bakje kibbeling in zijn handen heeft.
              ‘Eet smakelijk!’ zegt Lucien en hij neemt de eerste hap.

In de avond vinden de jongens het tijd om even wat siervuurwerk te testen. Mike pakt een paar fonteintjes en 2 pijlen. Lucien neemt een klein potje mee.
              ‘Heb je ook de aansteker bij je?’ vraagt Mike als Lucien naar buiten loopt.
              ‘Die zit deze dagen aan me vastgeplakt!’ zegt Lucien lachend. Meteen wordt de eerste fontein afgestoken en de jongens genieten ervan. De volgende 2 doen ze tegelijk en daarna is het tijd voor de pijlen.
              ‘Hier heb je de pvc-buis.’ zegt Mike als hij hem aan Lucien geeft.
              ‘Steek hem er maar in.’ zegt Lucien.
              ‘Dat zei Jolien vannacht ook.’
              ‘Toen ik het zei wist ik dat er zoiets zou komen!’ De jongens moeten lachen en daarna steken ze de pijl aan. Met een enorme snelheid schiet hij de lucht in en knalt in prachtige rode kleuren uit elkaar. De volgende pijl steken ze direct daarna af en vervolgens is het tijd voor het potje van Lucien.
              ‘Ben je er klaar voor?’ vraagt Lucien als hij zijn aansteker pakt.
              ‘Kom maar door!’ zegt Mike enthousiast en vervolgens steekt Lucien de pot aan. Het eerste schot schiet hoog de lucht in.
              ‘Niet verkeerd voor zo’n klein ding!’ zegt Lucien als ze staan te kijken.
              ‘Inderdaad!’ zegt Mike. Na 10 schoten is het feest voorbij en gaan de jongens weer naar binnen.

De volgende dag slaapt Mike lekker uit. Hij was behoorlijk moe van gisteren en wilde graag even wat slaap inhalen aangezien hij gisteren natuurlijk ook erg vroeg op was. Rond half 12 komt hij zijn bed uit en gaat hij in een sloom tempo richting de badkamer. Ondertussen hoort hij Lucien rommelen op z’n kamer.
              ‘Wat ben jij nou weer aan het doen?’ roept Mike vanaf de gang.
              ‘Ik ga even een collectiefoto maken, maar daarvoor moet ik even ruimte maken.’ roept Lucien terug.
              ‘Ah, nice!’ Mike loopt de badkamer in en doet z’n ding. Als hij aangekleed is loopt hij naar beneden en gaat hij naar de woonkamer.
              ‘Wat doe jij nou weer hier?’ vraag hij verbaasd als hij Jolien op de bank ziet zitten.
              ‘Verrassing!’ zegt Jolien enthousiast. Mike bedenkt zich ondertussen dat zijn ouders weg zijn.
              ‘Hoe ben je binnen gekomen trouwens?’
              ‘Lucien heeft even open gedaan. Ga maar even aan tafel zitten, dan kom ik zo bij je.’ Mike loopt richting de tafel en vraagt zich af wat er gaat komen. Hij hoort Jolien rommelen in de keuken en niet veel later gaat de deur van de woonkamer open.
              ‘Jij hebt vast nog niet ontbeten!’ zegt Jolien als ze een heerlijke brunch op tafel zet.
              ‘Nee, maar trek had ik wel en nu nog veel meer!’ zegt Mike als hij alle lekkere broodjes ziet staan. Jolien heeft flink uitgepakt en loopt nog even heen en weer om de laatste dingen op tafel te zetten.
              ‘Eet smakelijk!’ zegt Jolien als alles klaar is.
              ‘Dat gaat zeker lukken! Het ziet er allemaal zo lekker uit dat ik niet weet wat ik als eerste moet nemen!’ zegt Mike als hij over de tafel heen kijkt. Uiteindelijk heeft hij zijn keuze gemaakt en begint hij met een stukje stol met roomboter.

Na de gezellige brunch vindt Mike dat het tijd is om even wat af te steken. Snel loopt hij naar boven om wat vuurwerk te pakken. Hij komt terug met een Asian Thunder en een pakje knetterlinten.
              ‘Die gaat zeker in 1 keer in de hens?’ zegt Lucien lachend.
              ‘Sowieso!’ zegt Mike en ze lopen met z’n 3en naar buiten. Eerst steekt hij de Asian Thunder af.
              ‘Wat een knal!’ zegt Jolien die onder de indruk is.
              ‘Dat moet ook!’ zegt Mike tevreden. Vervolgens loopt hij iets verder de tuin in en legt hij het pakje knetterlinten op de grond. Hij steekt er eentje half uit en steekt die vervolgens aan.
              ‘Dat wordt een mooi lawaai!’ zegt Lucien als Mike weer terug gelopen is.
              ‘Nou, ik ben benieuwd!’ zegt Jolien. Een enorm lawaai volgt van alle knetterlinten die tegelijk af gaan.
              ‘Zo! En dat is CAT1?’ zegt Jolien lachend.
              ‘Per stuk vallen ze wel mee, maar alles tegelijk dan krijg je dit dus!’ zegt Mike lachend.

In de avond gaat Mike nog even naar Jolien. Onderweg ziet hij dat veel mensen hun vuurwerk al aan het testen zijn. Mike geniet er enorm van en fietst bewust wat langzamer om lekker te genieten van het vuurwerk en natuurlijk de hoop dat hij op die manier meer zal zien. Daarna kijkt hij even op zijn horloge en ziet hij dat hij nu wel een beetje aan de late kant is. Hij verhoogt het tempo en komt zo net op tijd aan bij Jolien.
              ‘Hier wordt ook al aardig afgestoken!’ zegt Jolien als Mike op de bank zit.
              ‘Onderweg zag ik ook al veel ja!’ zegt Mike enthousiast. Jolien loopt naar de keuken en pakt wat drinken.
              ‘Wij gaan er vandoor!’ zegt haar vader als hij zijn jas aantrekt.
              ‘Doe de groeten aan tante Erica!’ zegt Jolien.
              ‘Zullen we doen!’ zegt haar moeder. De deur knalt dicht en Jolien geeft Mike zijn drinken.
              ‘We hebben het rijk alleen!’ zegt ze als ze op de bank neerploft.
              ‘Heerlijk!’ zegt Mike en hij neemt een slok van zijn biertje.
              ‘Beginnen met een filmpje?’ vraagt Jolien.
              ‘Goed plan!’ zegt Mike en ze lopen naar boven.
              ‘Echt wel nice dat jij die tv van beneden hebt gekregen toen je ouders een nieuwe hadden gekocht!’ zegt Mike enthousiast.
              ‘Inderdaad! En zo oud is deze nog helemaal niet, maar m’n vader wilde per se een andere!’ zegt Jolien lachend.
              ‘Dat vond jij geen probleem natuurlijk!’
              ‘Precies!’ Ze starten Netflix en zoeken een leuke film uit. Ze besluiten Bad Boys for Life te gaan kijken aangezien ze vorige week de eerste 2 delen hadden gezien.
              ‘Die Martin Lawrence blijft geniaal!’ zegt Mike als de film begonnen is.
              ‘Altijd lachen! Hij is wel wat dikker geworden!’ zegt Jolien lachend.
              ‘Dat is waar inderdaad!’ Ze kijken gezellig de film en halverwege loopt Jolien snel even naar beneden om nog wat drinken en chips te pakken.
              ‘Lekker! Dankjewel!’ zegt Mike als Jolien hem nog een biertje geeft. Zelf heeft ze een wijntje en daarna zet ze de film weer aan. Na een paar minuten hoort Mike een flink aantal knallen. Hij kijkt naar buiten en ziet dat het een mooie pot is.
              ‘Ik heb hem maar even op pauze gezet!’ zegt Jolien lachend. Mike had dat niet eens door, maar is blij dat ze dat gedaan had. Daarna kijken ze weer verder en genieten en lachen ze om de film.
              ‘Deze was weer lachen!’ zegt Mike als de film is afgelopen.
              ‘Hij was inderdaad heel leuk ja!’ zegt Jolien. Ze pakt ondertussen een fles Dropshot en wat shotglaasjes.
              ‘Lekker hoor!’ zegt Mike die daar wel zin in heeft.
              ‘Alsjeblieft!’ zegt Jolien als ze er 1 ingeschonken heeft en hem aan Mike geeft. Samen gooien ze hem achterover en schenken er direct nog 1 in.
              ‘Het is maar goed dat ik op de fiets ben gegaan!’ zegt Mike als hij zich bedenkt dat hij nu niet meer zou mogen rijden.
              ‘Dat was wel verstandig ja!’ zegt Jolien. Vervolgens geeft ze hem een zoen en beginnen ze te zoenen.
              ‘Ik hou zoveel van jou!’ zegt Jolien verliefd.
              ‘Ik ook van jou!’ zegt Mike net zo verliefd.
              ‘Ik kijk echt uit naar een prachtig jaar samen met jou!’
              ‘Daar heb ik ook heel veel zin in!’ Ze zoenen weer verder en nemen ondertussen weer een Dropshot. Buiten klinken nog een aantal knallen, maar daar heeft Mike nu geen oog voor.

De volgende ochtend worden Mike en Jolien wakker. Het was enorm gezellig en uiteindelijk waren ze samen in slaap gevallen.
              ‘Hoe laat is het?’ vraagt Jolien brak.
              ‘Geen idee…’ klinkt het slaperig uit de mond van Mike. Jolien pakt haar telefoon en ziet dat het half 10 is.
              ‘Ik heb wel lekker geslapen!’ zegt Jolien als ze iets wakkerder is.
              ‘Heerlijk samen met jou!’ zegt Mike die ondertussen ook zijn ogen open kan houden. Ze blijven nog even liggen en gaan er dan uit. Nadat ze gedoucht hebben lopen ze naar beneden voor het ontbijt.
              ‘Shit, al het brood is op!’ zegt Jolien als ze in de kast kijkt. Ze loopt naar de woonkamer.
              ‘Mam, is er nog brood?’ vraagt ze als ze haar hoofd tussen de deuropening steekt.
              ‘Oh, dat ben ik helemaal vergeten te halen gisteren!’ zegt haar moeder.
              ‘Prutser! Wat moeten we nou eten dan?’
              ‘Eh, ik rij wel even snel naar de supermarkt!’ Haar moeder staat direct op en gaat richting de supermarkt. Jolien en Mike gaan ondertussen op de bank zitten en Jolien legt haar hoofd op de schouder van Mike.
              ‘Het was echt wel een mooie avond gisteren!’ zegt Jolien verliefd.
              ‘Dat was het zeker!’ zegt Mike en hij geeft haar een zoen.
              Een minuut of 20 later komt de moeder van Jolien weer terug van de supermarkt.
              ‘Nogmaals sorry, maar hier is dan het brood!’ zegt ze als ze de woonkamer binnen komt.
              ‘Kan gebeuren mam!’ zegt Jolien en ze pakt het brood aan. Daarna loopt ze met Mike naar de keuken om de broodjes klaar te maken.

In de middag gaat Mike nog even naar een vuurwerkwinkel. Hij bedacht zich dat hij toch nog wat leuke pijlen wilde hebben voor overdag. Eenmaal aangekomen zet hij zijn fiets op slot en loopt hij de winkel in. Hij kijkt even rond en ziet dan de pijlen hangen. Welke zal ik kiezen, denkt hij als hij 2 pakken ziet hangen. Hij besluit om 2 pakken te halen van de Extreme Bang Rockets. De medewerker overhandigt de bestelling vervolgens aan Mike.
              ‘Dankuwel! Fijne jaarwisseling!’ zegt Mike als hij betaald heeft.
              ‘Fijne jaarwisseling!’ zegt de medewerker. Mike loopt naar buiten en stapt weer op zijn fiets om vervolgens naar huis te gaan.

In de avond voelt Mike zich aardig moe. Het was een aardig korte nacht en hij wil uiteraard morgen fit zijn voor de dag der dagen. Hij besluit dan ook om vroeg naar bed te gaan, maar niet voordat hij eerst nog wat gaat afsteken. Hij had gehoopt dat Stephan of Reyer nog zou komen, maar die hadden op het laatste moment toch af moeten zeggen. Stephan moest toch nog werken en Reyer moest Sanne ophalen omdat ze autopech had. Lucien zit op de wc en dat gaat wel even duren.
              ‘Nog steeds aan het kakken?!’ roept Mike als hij in de gang loopt.
              ‘Ja man.’ klinkt het vanuit de wc. Mike heeft geen geduld en loopt naar buiten om alvast een pijl af te steken. Als hij dit gedaan heeft steekt hij nog 2 fonteintjes af.
              ‘Zit je nou af te steken zonder mij?’ roept Lucien vanaf de wc.
              ‘Moet je maar opschieten!’ zegt Mike lachend. Een paar minuten later is Lucien klaar en haalt hij ook wat vuurwerk op. Hij heeft 2 1” Original single shots en 2 knetterfonteinen meegenomen. Mike heeft een potje gepakt en nog 2 pijlen.
              ‘De laatste keer afsteken voor de dag der dagen!’ zegt Mike als hij een pijl in een pvc-buis steekt.
              ‘Lekker man! Steek maar aan!’ zegt Lucien enthousiast. Mike doet het gelijk en loopt een paar meter naar achteren. De pijl schiet de lucht in en knalt met een geel boeket prachtig uit elkaar. Daarna doet hij gelijk de volgende pijl en vervolgens doet Lucien 1 van de single shots.
              ‘Ik ben benieuwd naar deze!’ zegt Mike als Lucien hem heeft aangestoken.
              ‘Ik ook!’ zegt Lucien en direct schiet er een lichtkogel de lucht in. Met een mooi blauw boeket met crackling knalt hij hard uit elkaar.
              ‘Die zijn wel vet man!’ zegt Mike enthousiast.
              ‘Goeie dingen ja!’ zegt Lucien.
              ‘Hoeveel had je daarvan?
              ‘Zaten 20 in een pak dus nog 39 nu.’ Lucien steekt gelijk de volgende aan en ook die is prachtig. Daarna doet Mike zijn knetterfonteinen tegelijk en daarna is het tijd voor de pot.
              ‘Welke heb je gepakt?’ vraagt Lucien als Mike de pot heeft neergezet.
              ‘De Cyborg van de Lidl!’ zegt Mike en hij steekt hem aan. Diverse kleuren vullen de lucht en er is veel crackling te zien. De knallen zijn lekker hard en de jongens genieten optimaal.
              ‘Die was echt wel nice man!’ zegt Lucien als de pot afgelopen is.
              ‘Zeg dat wel!’ zegt Mike enthousiast. Daarna lopen ze naar binnen en zien ze dat het half 10 is.
              ‘Ik ga m’n bed zo maar eens in. Ik ben gaar.’ zegt Mike als hij de deur achter zich dicht trekt.
              ‘Morgen lekker fit zijn!’ zegt Lucien die het ook niet al te laat wil maken. Mike loopt naar boven en poetst zijn tanden. Daarna duikt hij zijn bed in en hoopt hij dat hij snel in slaap zal vallen. Dat is over het algemeen op de 30e geen eenvoudige opgave, maar aangezien hij dit jaar de nacht ervoor kort geslapen heeft hoopt hij dat het nu wel snel gaat. Hij appt nog even met Jolien en probeert daarna te gaan slapen. Als hij half slaapt wordt hij opgeschrikt door een knal. Sliep ik net bijna, denkt hij. Toch kan hij de knal ook wel weer waarderen natuurlijk. Daarna valt hij toch langzaam in slaap.

De volgende ochtend wordt Mike om 6 uur wakker.
              ‘Het is oud en nieuw!’ zegt hij hardop. Hij kijkt nog even op zijn telefoon en het staat er toch echt, 31 december! Slapen doet hij nu niet meer en dus besluit hij om even een filmpje te gaan kijken. Hij besluit voor een klassieker te gaan, Beverly Hills Cop. Mike geniet van de film en na de film gaat hij direct zijn bed uit.
              ‘De dag der dagen is begonnen!’ zegt hij als hij de slaapkamer van Lucien open doet.
              ‘Yeah!’ zegt Lucien die ook al wakker is. Mike loopt naar beneden en gaat eerst even wat broodjes scoren bij de supermarkt. Als hij buiten komt merkt hij dat de temperatuur rond het vriespunt ligt en er een zacht windje staat. Perfect stookweer, denkt hij en hij checkt het weer nog eens voor de rest van de dag. De temperatuur gaat niet heel veel stijgen en het belangrijkste is dat het droog blijft. Uiteraard kan hij het niet laten om wat af te steken. Hij heeft een fonteintje bij zich en steekt hem direct aan. Als hij afgelopen is loopt hij naar zijn auto en stapt in. Shit toch een klein laagje ijs, denkt hij als hij de ruitenwissers aan zet en de ruit niet schoon wordt. Hij stapt weer uit en krabt de voorruit. De rest van zijn ramen zijn niet bevroren dus dat scheelt. Daarna stapt hij weer in en vertrekt richting de supermarkt. Eenmaal aangekomen ziet hij dat het niet druk is. Parkeerplekken genoeg en dus kan hij lekker dichtbij parkeren. Vervolgens stapt hij weer uit en loopt hij de supermarkt in. Direct loopt hij naar de verse broodjes en hij doet er verschillende in een zak. Daarna haalt hij nog een pak Coolbest en vervolgens gaat hij naar de kassa. Als hij betaald heeft gaat hij weer naar zijn auto en rijdt hij naar huis.

‘Lekkere broodjes!’ zegt Lucien als hij op het aanrecht kijkt.
              ‘Leef je uit!’ zegt Mike die weet dat hij er toch teveel gehaald heeft. Lucien pakt er een aantal en belegt 2 kaiserbroodjes. De croissants zit al ham en kaas op dus die kan hij zo opeten. Na het ontbijt pakken de jongens hun vuurwerk van boven en zetten ze het in de woonkamer neer. Niet veel later gaat de bel.
              ‘Daar zul je Reyer en Stephan hebben!’ zegt Mike als hij ziet dat er 2 mensen voor de deur staan.
              ‘Hee man! De dag der dagen is eindelijk hier!’ zegt Reyer als hij naar binnen loopt.
              ‘Wat een heerlijk gevoel!’ zegt Stephan die hem volgt. De jongens hebben beiden een tas vuurwerk meegenomen. De rest staat nog in de auto.
              ‘Alles voor het 10 uur project bij je?’ vraagt Mike als hij de jongens wat te drinken geeft.
              ‘Yes!’ zegt Reyer die gelijk zijn tas open doet en het laat zien.
              ‘Ziet er goed uit!’ zegt Lucien die ook is komen kijken. Ze drinken even gezellig wat en daarna is het tijd om naar buiten te gaan. Ze pakken hun vuurwerk voor het 10 uur project en doen de deur open.
              ‘Wat een heerlijk moment dit!’ zegt Lucien als ze buiten staan.
              ‘Prachtig!’ zegt Mike en hij zet het eerste vuurwerk neer. Ze hebben eerst een paar single shots, vervolgens een paar pijlen en daarna gaat het los met een aantal nitraatcakes en flink wat fluitbakken.
              ‘Het is 10 uur jongens!’ zegt Stephan enthousiast.
              ‘Aansteken die hap!’ zegt Reyer en Mike steekt de eerste 2 single shots aan.
              ‘Even lekker de buurt wakker maken!’ zegt Lucien lachend. De eerste knallen volgen elkaar in rap tempo op. Stephan steekt vervolgens de pijlen aan en die schieten met veel snelheid de lucht in.
              ‘Lekkere pijlen dit!’ zegt Reyer die niet wist dat Mike die ook nog gehaald had. Daarna is het tijd voor de finale en die steken ze met zijn vieren aan.
              ‘Go!’ roept Mike als iedereen er klaar voor staat. Ze steken allemaal 2 nitraatcakes en 2 fluitbakken aan en rennen dan weg. Een enorm lawaai volgt. De knallen en fluiten door elkaar zorgen voor een mooie show waar de buurt onmogelijk doorheen kan slapen.
              ‘Wow!’ roept Reyer als het voorbij is.
              ‘Dat was echt vet!’ zegt Stephan enthousiast. Ook Mike en Lucien hebben enorm genoten van dit geweld. Direct lopen ze naar binnen om nog meer vuurwerk te gaan halen. Deze keer geen project, maar gewoon lekker afsteken met elkaar. Single-shots, fonteintjes, pijlen, rotjes en nog veel meer klein spul wordt er afgestoken. Ze hebben het enorm gezellig met elkaar en genieten van het vuurwerk en de kruitdampen.
              ‘Wat ruikt dat toch altijd heerlijk!’ zegt Mike als hij weer wat afgestoken heeft.
              ‘Inderdaad! Ook die geur van de aansteeklont is goed!’ zegt Lucien die ondertussen weer wat afsteekt.

Na een flinke lange eerste stooksessie gaan de jongens even naar binnen om wat te gaan eten en drinken.
              ‘Iedereen een oliebol en een appel beignet?’ vraagt Mike als hij de woonkamer binnen loopt.
              ‘Yes!’ zeggen de jongens in koor. Lucien regelt ondertussen de warme chocolademelk. Mike pakt de zak oliebollen en gooit ze even in de magnetron. Daarna neemt hij ze mee naar de woonkamer net als de appelbeignets.
              ‘Eet smakelijk!’ zegt hij als hij ze op tafel gezet heeft.
              ‘Beste lunch ooit!’ zegt Reyer lachend als hij een servetje pakt.
              ‘Sowieso!’ zegt Stephan die wat poedersuiker op zijn oliebol gooit. Ze genieten lekker van de oliebollen en Mike gooit er nog even 4 in de magnetron. Als ze ook die op hebben gaan ze weer naar buiten voor een nieuwe stooksessie.
              ‘Zoek dekking!’ roept Mike als hij een rotje gooit achter Reyer.
              ‘Wat?!’ roept Reyer en hij springt weg.
              ‘Zag hem schrikken!’ zegt Stephan lachend nadat het rotje is geknald.
              ‘Ja, weet ik veel wat hij daar neer gooit!’ Reyer pakt nu een paar rotjes en steekt ze achter elkaar af en gooit ze richting Mike.
              ‘Die had ik verdiend!’ zegt Mike lachend. Het blijft enorm gezellig en ze steken het ene na het andere vuurwerk af en het is een fantastische dag.

Rond half 5 begint het al aardig te schemeren en de jongens vinden het tijd voor het eerste siervuurwerk.
              ‘Laten we met wat kleine potjes beginnen!’ zegt Reyer als hij naar z’n auto loopt. Hij haalt er 3 Duitse potjes uit, de Artus, de Alligator en de Discovery.
              ‘Steek de eerste maar aan!’ zegt Stephan en Reyer steekt als eerste de Discovery aan.
              ‘Toch nog best een leuk dingetje als je ziet hoe klein die is!’ zegt Lucien die er eerst niet heel veel van verwacht had.
              ‘Zeker man!’ zegt Reyer. Vervolgens steekt hij de Alligator af en daarna de Artus. Beide potjes doen het lekker en ondertussen staat Mike al klaar met een paar mooie Lightyear pijlen.
              ‘PVC-buisjes staan in de grond hoor!’ zegt hij als hij de pijlen er in steekt.
              ‘Nice! Kunnen we die mooi de hele avond gebruiken!’ zegt Stephan. Mike steekt de pijlen aan en ze schieten weer met een enorme snelheid de lucht in.
              ‘Dit blijven toch echt 1 van de betere pijlen man!’ zegt Lucien enthousiast.
              ‘Geweldige dingen ja!’ zegt Mike. Na nog een paar potjes gedaan te hebben gaan ze weer naar binnen om eten te bestellen. Ondertussen horen ze de bel gaan en Mike doet open. Jolien en Sanne staan voor de deur en hij laat ze naar binnen.
              ‘Ik heb wel zin in zo’n lekkere kapsalon!’ zegt Reyer als hij op zijn telefoon kijkt wat er op de menukaart staat.
              ‘Dat is geen gek idee!’ zegt Mike die daar ook wel trek in heeft. De rest heeft inmiddels ook een keuze gemaakt en Reyer bestelt het voor iedereen.
              ‘Duurt ongeveer 45 minuten staat er, dus dan kunnen we mooi nog even afsteken!’ zegt Reyer als hij opstaat.
              ‘Goed plan!’ zegt Lucien en ze gaan met z’n allen naar buiten. Ze nemen allemaal wat vuurwerk mee en ze beginnen met een potje van Lucien.
              ‘Welke is dat?’ vraagt Stephan als Lucien hem neer heeft gezet.
              ‘De Tolerate!’ zegt Lucien en hij steekt hem aan.
              ‘Lekker hoor!’ roept Mike als de eerst schoten er uit komen.
              ‘Mooi dingetje!’ zegt Reyer die hem ook prachtig vindt.

Rond half 7 wordt het eten bezorgd en gaan ze naar binnen. Mike neemt de bestelling aan en wenst de bezorger een fijne jaarwisseling. Daarna loopt hij naar de woonkamer en zet het eten op de eettafel.
              ‘Nou, uitzoeken maar!’ zegt hij lachend. Hij haalt de kapsalon er direct uit en gaat aan tafel zitten. De rest komt er ook bij en iedereen heeft al snel zijn bestelling gevonden.
              ‘Eet smakelijk iedereen!’ zegt Jolien als ze gaan eten.
              ‘Dit is wel een goeie kapsalon!’ zegt Mike die al snel de halve bak leeg heeft.
              ‘Inderdaad!’ zegt Reyer die iets minder snel eet. Het is erg gezellig en het eten is alweer snel op.

Rond half 8 staat iedereen weer buiten en gaan ze weer verder met afsteken. De vader van Mike is bezig met een paar vuurtonnen om zo een lekker sfeertje te creëren.
              ‘Komt ie!’ zegt Lucien die weer een Original single shot afsteekt.
              ‘Die dingen zijn echt lekker man!’ zegt Reyer die het jammer vindt dat hij ze niet heeft gekocht.
              ‘Volgend jaar koop jij ze ook, dat weet ik zeker!’ zegt Lucien en hij steekt er nog 1 af.
              ‘Gelukkig kan ik er wel lekker van meegenieten!’ Mike heeft ondertussen een compoundbox neergezet en is klaar om hem aan te gaan steken. Als iedereen de aandacht erop gevestigd heeft steekt Mike hem aan.
              ‘Dit wordt hem!’ roept Mike enthousiast. Er schieten direct 10 schoten tegelijk uit en de lucht wordt gevuld met diverse kleuren. Het ziet er allemaal prachtig uit. In rap tempo knalt de box door en met een spetterende finale komt hij tot een einde.
              ‘Wat een ding man!’ roept Stefan die erg onder de indruk is.
              ‘Die was echt dik!’ roept Reyer vol enthousiasme. Mike heeft er ook erg van genoten en is blij dat dit niet de enige box is die hij gehaald heeft. Daarna komt zijn moeder naar buiten lopen met een schaal vol oliebollen en appelbeignets.
              ‘Ik heb hier ook nog servetjes en poedersuiker.’ zegt zijn moeder.
              ‘Lekker mam!’ zegt Lucien als hij een hap genomen heeft. Als iedereen er 1 heeft zet zijn moeder de schaal op tafel buiten neer. Zijn vader heeft de vuurtonnen inmiddels brandend en er staat ook drinken klaar. Het is een heerlijk sfeertje zo en iedereen geniet optimaal.

Rond 10 uur haalt Reyer het pijlenrek uit zijn auto. Hij zet hem neer en pakt een paar pijlenpakketten.
              ‘Dit wordt een mooie!’ zegt Stephan die Reyer helpt met de pijlen er in te zetten. Als ze er alle 24 in staan gaan ze de boel doorlonten.
              ‘Ik ben benieuwd jongens!’ zegt Mike die is komen kijken hoe het gaat. Lucien steekt ondertussen nog even een Alligator af en daarna is het tijd om de pijlen aan te steken.
              ‘Daar gaan we!’ roept Reyer en hij steekt de lont aan. 1 voor 1 schieten de pijlen de lucht in en knallen met de meest prachtige en uiteenlopende effecten uit elkaar.
              ‘Dit is echt zo nice!’ zegt Mike die naast Jolien staat te kijken. Hij slaat een arm om haar heen en samen kijken ze de lucht in naar alle mooie kleuren en effecten.
              ‘Jullie hebben echt mooi vuurwerk!’ zegt Jolien enthousiast.
              ‘Het is echt prachtig ja!’ zegt Mike die na dat de pijlen klaar zijn gelijk zin heeft om weer een compoundbox aan te steken. Hij haalt hem snel van binnen op en zet hem weer klaar. Hij heeft ook een klein fonteintje meegenomen en zet die naast de compoundbox.
              ‘Iedereen klaar?’ roept hij en hij steekt het fonteintje aan.
              ‘Komt ie!’ roept hij en hij rent weg.
              ‘Deze gaat hard hoor!’ zegt Lucien die al door heeft wat Mike gedaan heeft. De rest loopt nog iets naar achteren en ziet dan dat het enkel een fonteintje is.
              ‘Wat is dit nou weer Mike?’ zegt Reyer lachend.
              ‘Daar had je ons te pakken!’ zegt Sanne die op het heftigste voorbereid was. Mike loopt er weer naartoe en steekt nu wel de box aan. Het is weer een prachtig ding en het tempo zit er ook goed in. Niet te snel, niet te langzaam.
              ‘Heerlijk deze box! Die ga ik volgend jaar sowieso weer halen!’ zegt Mike als hij afgelopen is.
              ‘Die was echt wel nice ja!’ zegt Lucien enthousiast.

Een paar minuten voor 12 zitten staan ze met z’n allen buiten bij elkaar. De vader van Mike en Lucien heeft de tv voor het raam gezet, zodat ze De Klok kunnen kijken en kunnen aftellen naar het nieuwe jaar.
              ‘Champagne klaar?’ vraagt de moeder van de jongens.
              ‘Ik heb hem hier!’ zegt hun vader. Vervolgens beginnen ze af te tellen.
              ’10,9,8,7,6,5,4,3,2,1… Gelukkig nieuwjaar!’ roepen ze in koor. Mike geeft Jolien een dikke zoen en een dikke knuffel.
              ‘Gelukkig nieuwjaar lieverd!’ zegt Jolien.
              ‘Gelukkig nieuwjaar schat!’ zegt Mike en hij geeft haar nog een zoen. Daarna gaan ze de rest langs en wensen ze iedereen een gelukkig nieuwjaar. De vader van de jongens schenkt iedereen champagne in en ze proosten op het nieuwe jaar.
              ‘Dan is het nu tijd voor vuurwerk!’ roept Mike enthousiast als hij zijn glas leeg heeft. Hij pakt met de rest van de jongens een aantal potten en steken die tegelijk aan.
              ‘Daar gaan we!’ roept Reyer als ze op een klein afstandje staan. Ze gaan allemaal tegelijk af en het is een enorm spektakel in de lucht. Langzaam wordt er steeds meer vuurwerk afgestoken in de rest van de straat. De buren van Mike zijn inmiddels ook buiten en hebben ook flink wat vuurwerk.
              ‘De beste wensen buurman!’ zegt Mike.
              ‘De beste wensen Mike!’ zegt de buurman die daarna gelijk een flinke pot afsteekt.
              ‘Dat was een mooi dingetje!’ zegt Mike enthousiast.
              ‘Sky screamers 2.0!’ zegt de buurman. Mike pakt daarna het volgende vuurwerk en dat is deze keer weer een compoundbox. Deze zorgt weer voor een flink spektakel en het blijft ook niet onopgemerkt bij de rest van de straat. Er zijn inmiddels al een man of 10 komen kijken bij de show van de jongens. Aan de overkant van de straat wordt ook veel vuurwerk afgestoken en het is en enorm kabaal buiten.
              ‘Dit is echt heftiger dan de afgelopen jaren hoor!’ roept Reyer die er bijna niet bovenuit komt.
              ‘Ja man! Echt heerlijk dit!’ zegt Stephan die er enorm van geniet. De sfeer zit er heerlijk in en er wordt nog steeds volop vuurwerk afgestoken. Rond half 1 is het wel iets minder geworden en lopen de jongens even naar de tafel om weer even een oliebol te scoren. Daarna gaan ze weer vrolijk verder en steken ze nog een flink aantal potten af.
              ‘Wat een heerlijke oud en nieuw is dit zeg!’ zegt Reyer als ze bij de vuurtonnen staan onder het genot van een appelbeignet.
              ‘Zeg dat wel man! Volop genieten!’ zegt Mike enthousiast. Ze steken nog een aantal potten af en bouwen het zo langzaam af. Het is nog enorm gezellig, maar in de buurt is het inmiddels al weer aardig rustig. Hier en daar vliegt nog een pijl de lucht in of wordt er een pot afgestoken.
              ‘Alweer 3 uur man! Dat ging snel voorbij!’ zegt Lucien licht teleurgesteld.
              ‘Leuke dingen gaan altijd snel, fantastische dingen nog sneller…’ zegt Mike die ook een beetje baalt dat het bijna voorbij is.
              ‘Als je baalt dat het er weer bijna op zit dan weet je in ieder geval zeker dat het fantastisch was!’ zegt Jolien positief.
              ‘Dat is zeker waar!’ zegt Mike. Ze besluiten om als afsluiting nog een kleine finale te doen. Lucien begint met wat single shots en vervolgens steekt Mike een paar kleine potjes af. Daarna zorgen Stephan en Reyer voor nog een paar grotere potten.
              ‘Lekker dit!’ zegt Lucien die er nog een laatste keer optimaal van geniet.
              ‘Heerlijk!’ zegt Mike die daarna naar zijn laatste compoundbox loopt om hem af te steken.
              ‘De laatste jongens!’ roept hij en hij steekt hem aan. Met zijn allen kijken ze naar de prachtige effecten en genieten tot de laatste knal.
              ‘Dit was hem dan weer jongens.’ zegt Reyer.
              ‘Het was weer geweldig!’ zegt Stephan.
              ‘Eentje om nooit te vergeten!’ zegt Mike.
              ‘Nu weer aftellen naar de volgende!’ zegt Lucien. Mike slaat een arm om Jolien heen en geeft haar een zoen.
              ‘We gaan hier een prachtig jaar van maken lieverd!’ zegt Jolien die erg uitkijkt naar dit jaar.
              ‘Dat gaan we zeker doen schat!’ zegt Mike.
              ‘Nog 1 glaasje champagne om het te vieren!’
              ‘Op een fantastisch jaar!’

Commentaar

• Robin
                Super Moderator
                • Nov 2016
                • 954

Ben toch wel weer benieuwd of er dit jaar nog een verhaal van jou komt oliebolcracker
                Voor al je vuurwerkinfo!

Commentaar

• oliebolcracker
                  AVP Kruitsnuiver
                  • Nov 2016
                  • 186

Dat is wel m'n plan! Het ligt een beetje aan de tijd die ik heb of het een nieuw verhaal gaat worden of dat ik een verhaal wat ik al half heb liggen af ga maken. Verwacht zo rond november te kunnen beginnen!

Commentaar

• Robin
                    Super Moderator
                    • Nov 2016
                    • 954

Oorspronkelijk geplaatst door oliebolcracker Bekijk bericht
                    Dat is wel m'n plan! Het ligt een beetje aan de tijd die ik heb of het een nieuw verhaal gaat worden of dat ik een verhaal wat ik al half heb liggen af ga maken. Verwacht zo rond november te kunnen beginnen!
                    Ben benieuwd
                    Voor al je vuurwerkinfo!

Commentaar

• oliebolcracker
                      AVP Kruitsnuiver
                      • Nov 2016
                      • 186

Het kan zo maar eens zijn dat er vandaag of morgen hier een eerste deel van een nieuw verhaal van mij wordt gedropt…

Commentaar

• Arjan
                        Administrator
                        • Nov 2016
                        • 623

Oorspronkelijk geplaatst door oliebolcracker Bekijk bericht
                        Het kan zo maar eens zijn dat er vandaag of morgen hier een eerste deel van een nieuw verhaal van mij wordt gedropt…
                        Zou super zijn! Ben weer benieuwd naar je verhalen!
                        Voor al je vuurwerkinfo!

Commentaar

• oliebolcracker
                          AVP Kruitsnuiver
                          • Nov 2016
                          • 186

Hier is ie dan! Het eerste deel van mijn nieuwe verhaal!

Het is de avond voor oud en nieuw. Op zijn slaapkamer zit de 13-jarige Mark te chillen en hij luistert naar de radio. Ondertussen kijkt hij af en toe naar buiten in de hoop dat er wat afgestoken gaat worden. Soms hoort hij in de verte een knal en soms wat dichterbij. Hij heeft hier een goed zicht over de achtertuin en flink wat achtertuinen van de rijen huizen die verderop staan.
                          ‘Steken ze nog wat af?’ vraagt zijn 2 jaar jongere broertje Sander die binnen komt lopen.
                          ‘Nog niet veel te zien helaas.’ zegt Mark en hij kijkt nog eens om zich heen. Dan wordt er een pot afgestoken verderop.
                          ‘Dat is niet ver!’ zegt Mark die probeert hem te zien.
                          ‘Zit zeker weer net achter die huizen?’ zegt Sander teleurgesteld. Ze zien wel af en toe een flits weerkaatsen op het rijtje huizen tegenover hen.
                          ‘Dit zijn toch heerlijke avondjes zo voor de dag der dagen!’ zegt Mark die goede hoop heeft dat er snel wat afgestoken gaat worden wat ze wel kunnen zien. Het kriebelt enorm om zelf wat af te gaan steken, maar zijn ouders vinden dat hij moet wachten tot morgenochtend 10 uur. Toch zou hij, ook al was het maar 1 rotje, graag wat afsteken.
                          ‘Wil je wat drinken?’ vraagt Sander als hij opstaat.
                          ‘Ja, lekker!’ zegt Mark. Sander hoeft niet te vragen wat het is, want hij weet al dat het warme chocolademelk gaat zijn. Niet veel later komt hij terug met 2 koppen warme chocolademelk met slagroom.
                          ‘Heerlijk!’ zegt Mark en ze gaan weer voor het raam zitten. Plotseling zien ze een paar jongens lopen bij de flat die aan de linkerkant staat.
                          ‘Zouden ze wat gaan afsteken?’ vraagt Sander die goede hoop heeft.
                          ‘Ik hoop het wel!’ zegt Mark en ze blijven gefocust op de jongens. Ze rommelen wat en 1 van de jongens loopt weer naar binnen de flat in.
                          ‘Duurt wel lang.’ zegt Sander die nu wat minder hoop heeft.
                          ‘Kijk! Romeinse kaars!’ zegt Mark die vanuit de achtertuin van een paar huizen tegenover hen rode en groene lichtbolletjes de lucht in ziet vliegen.
                          ‘Lekker hoor!’ zegt Sander die er van geniet. Daarna wordt er nog een fonteintje afgestoken, maar die is zo laag dat ze alleen wat lichtflitsen zien en wat geknetter horen.
                          ‘Ja! Daar gaan ze!’ roept Mark enthousiast als hij ziet dat de jongens bij de flat een pot afsteken.
                          ‘Prachtig!’ zegt Sander die tegelijkertijd hoopt dat het hier niet bij blijft. Het is een prachtige pot met diverse effecten en de jongens genieten enorm. Daarna komt ook hun broertje Lorenzo binnen lopen.
                          ‘Dat is aardig dichtbij!’ zegt hij terwijl hij naar het raam toe loopt.
                          ‘Ja bij de flat!’ zegt Mark. Het duurt niet lang voordat ook de 2e pot afgestoken wordt.
                          ‘Wat een mooi effect die visjes in de lucht!’ zegt Lorenzo die het een bijzonder mooi ding vindt.
                          ‘Heerlijke muziek ook nu op de radio erbij!’ zegt Mark die het ondertussen opneemt op een cassettebandje.
                          ‘Die gasten blijven maar doorgaan!’ zegt Sander enthousiast nadat de inmiddels 6e pot aangestoken wordt.
                          ‘Benieuwd naar deze!’ zegt Mark. Een flink kabaal volgt.
                          ‘Happy screamer!’ zegt Sander die de 225 schots fluitcake meteen herkent uit het foldertje.
                          ‘Dat zou goed kunnen ja!’ zegt Lorenzo. Het duurt ook wel even voordat hij klaar is. Vervolgens lijkt het erop dat de jongens niet nog iets gaan afsteken.
                          ‘Dit was wel lekker hoor!’ zegt Mark die zeker verwacht had wat te gaan zien vanavond, maar zoveel en zo dichtbij niet.
                          ‘Hopelijk doen ze nog wat!’ zegt Sander. Ze blijven nog even kijken en vervolgens volgt er toch nog een pot.
                          ‘Lekker dit!’ zegt Lorenzo die hier ook optimaal van geniet.
                          ‘Dit zijn toch lekkere avondjes hoor!’ zegt Mark die deze avondjes altijd de mooiste vindt. Uiteraard is 31 december natuurlijk het mooist, maar nu met de gedachte dat het morgen 31 december is en alles nog komt voelt het als een prachtige avond. Na deze pot lopen de jongens weer de flat in en is het hopen op iemand anders die wat af gaat steken.
                          ‘Zou er nog wat komen?’ vraagt Sander zich af.
                          ‘Het is al half 10 dus ik denk dat het niet veel meer gaat zijn.’ zegt Mark die weet dat het gisteren na 9 uur wel een stuk rustiger werd. Uiteraard hebben vandaag meer mensen hun vuurwerk dus zou het zo maar eens kunnen dat het nog iets langer door gaat. Het blijft toch wel rustig, maar dan schiet er een pijl de lucht in. Een felle flits en een enorme dreun volgt.
                          ‘Lawinepijl!’ zeggen de jongens in koor. Ze blijven nog een kwartiertje kijken, maar er gebeurt helaas vrij weinig meer. Ze besluiten om richting hun bed te gaan en vanuit hun bed met de gordijnen open nog even te kijken. Mark is bij Sander op de kamer gaan liggen, omdat hij weet dat hij waarschijnlijk toch niet snel in slaap zal vallen en het dus wel gezellig is om lekker te praten over de plannen van morgen.
                          ‘Ja, daar!’ zegt Mark als hij in de verte ziet dat er een pot wordt afgestoken achter de huizen.
                          ‘Mooi die blauwe effecten!’ zegt Sander die niet verwacht had dat er nog een dikke pot zou worden afgestoken. Veelal waren het wat knallen in de verte.
                          ‘Nu maar een poging gaan doen om te pitten!’ zegt Mark die ziet dat het inmiddels al 12 uur is.
                          ‘Goed plan. Morgen de dag der dagen!’ zegt Sander.
                          ‘Precies! 2003 knallend afsluiten en 2004 knallend beginnen!’

10 jaar later ligt Mark in zijn bed en denkt hij terug aan deze avond in 2003. Inmiddels heeft hij al heel wat prachtige oud en nieuws meegemaakt en hij is vastbesloten om er dit jaar weer een prachtig feest van te maken. Veel dingen in zijn leven zijn uiteraard veranderd. Het werkende leven is sinds dit jaar begonnen en hij moet er nogal aan wennen dat hij flink wat minder vakantie heeft. Uiteraard heeft hij op tijd geregeld dat hij in ieder geval tussen Kerst en oud en nieuw vrij is. Verder hoopt hij ergens in december nog een weekje vrij te krijgen. Hij kijkt op zijn telefoon naar wat vuurwerkfilmpjes en zet daarna zijn wekker. Morgen moet hij helaas weer werken en zit het weekend er weer op. Hij kijkt naar de datum en ziet dat het 29 september is. Het duurt helaas nog wel even voordat het december is, denkt hij en hij draait zich om. Al snel valt hij in slaap en droomt hij weg over vuurwerk.

Een paar dagen later zit Mark in de auto terug naar huis. De werkdag zit er weer op en hij is blij dat het morgen weer vrijdag is. Sinds 1 oktober is Sky Radio Christmas er weer en dus heeft hij hem onderweg lekker aan staan. Zo komen we weer langzaam in de sfeer, denkt hij en hij haalt een auto in. Gelukkig is het niet al te druk op de weg en is hij snel thuis.
                          ‘Wat gaan we eten mam?’ roept hij als hij binnen komt.
                          ‘Boerenkool met worst en jus!’ zegt z’n moeder.
                          ‘Lekker!’ Mark hangt zijn jas aan de kapstok en loopt daarna naar de woonkamer. Hij ploft neer op de bank en pakt zijn telefoon erbij. Uiteraard checkt hij eerst even AVP en plaatst een berichtje in de kroeg. Hij merkt dat het nu het oktober is langzaam drukker begint te worden op AVP en dat bevalt hem wel. Daarna krijgt hij een berichtje van zijn vriend Thomas dat de site van Vuurwerkland online staat en of hij vanavond even tijd heeft om die te gaan bekijken en eventueel al een bestelling te plaatsen. Hij stuurt direct terug dat hij dat een goed idee vindt en er na het eten gelijk aan komt.
                          ‘Hoe laat gaan we eten?’ vraagt Mark als hij de keuken in loopt.
                          ‘Over een minuut of 20.’ zegt zijn moeder.
                          ‘Oké! Ik ga na het eten trouwens even langs Thomas.’
                          ‘Leuk!’ Daarna loopt Mark de keuken weer uit en gaat hij naar boven. Hij zoekt snel op zijn computer naar het filmpje van oud en nieuw 2003-2004. Hij is erg blij dat hij daar nog beelden van heeft, ook al zijn het er niet veel. Zelf had hij toen nog geen camera, maar een vriend van zijn ouders die eigenlijk elk jaar erbij is met oud en nieuw heeft toen het een en ander gefilmd. Al snel heeft hij hem gevonden en start hij het filmpje. Precies een kwartiertje, denkt hij. Hij zal dus mooi op tijd klaar zijn voor het eten. Hij geniet van de mooie sfeer die in de film zit. Het blijft grappig om te zien hoe ze toen de dag doorkwamen met voornamelijk rotjes en babypijltjes die ze toen meestal stuk voor stuk afstaken. Tegenwoordig heeft Mark natuurlijk veel meer en groter vuurwerk, al koopt hij altijd wel een pak rotjes en babypijltjes erbij omdat het gewoon leuk blijft. Veel herinneringen komen weer naar boven en hij zit er helemaal in.

Na het avondeten zit Mark op de fiets richting Thomas. Uiteraard heeft hij wat Cat. 1 meegenomen en hij kan het niet laten om tijdens het fietsen even een crackling ball af te steken. Hij wacht uiteraard tot dat er geen verkeer is en vervolgens steekt hij hem af. Heerlijk dit, denkt hij en hij snuift nog een vleugje van de rook die van de crackling ball af kwam op. Na een paar minuten komt hij aan bij het huis van Thomas....

Commentaar

• brl-scv
                            AVP SuperFreak!
                            • Nov 2016
                            • 1549

Ik kan er geen genoeg van krijgen, dit blijft toch zo onwijs lekker lezen!!
                            Let's get the party started! 

Commentaar

• Robin
                              Super Moderator
                              • Nov 2016
                              • 954

Eindelijk weer een verhaal.
                              Dit was weer erg leuk om te lezen
                              Voor al je vuurwerkinfo!

Commentaar

• oliebolcracker
                                AVP Kruitsnuiver
                                • Nov 2016
                                • 186

Tijd voor het volgende deel!

Deel 2:

‘Kerel!’ zegt Thomas als hij de deur open gedaan heeft voor Mark.
                                ‘Hee man!’ zegt Mark en hij loopt naar binnen. Vervolgens hangt hij zijn jas op en loopt hij de woonkamer binnen.
                                ‘Zo, de laptop staat al klaar zie ik.’ zegt Mark als hij op de salontafel de website van Vuurwerkland al open ziet staan.
                                ‘Jazeker! Wil je wat drinken?’ vraagt Thomas.
                                ‘Doe maar iets van Dubbel Friss ofzo.’ Thomas loopt naar de keuken en schenkt het voor hem en Mark in. Daarna loopt hij naar de bank en zet het drinken op tafel.
                                ‘Ik heb al even snel er doorheen gekeken.’ zegt Thomas als hij zijn laptop pakt.
                                ‘Ik ben benieuwd man!’ zegt Mark en ze kijken vervolgens de eerste filmpjes. Ondertussen klinkt er wat gezoem op de bank. Mark krijgt meerdere berichtjes binnen.
                                ‘Corine zeker?’ vraagt Thomas die weet dat Mark daar al enige tijd contact mee heeft.
                                ‘Klopt.’ zegt Mark die snel even kijkt. Hij heeft al een aantal weken veel contact met haar. Echter komt het maar niet tot een date. Thomas en zijn andere vriend Arne zitten hem redelijk vaak te pushen wanneer hij nou eens de stap waagt. Ze weten maar al te goed dat hij haar leuk vindt. Mark is de enige van hun 3 die nog geen vriendin heeft en ze zouden het erg leuk voor hem vinden als hij ook een vriendin krijgt.
                                ‘Wanneer komt die date nou dan?’ vraagt Thomas weer.
                                ‘Als de tijd daar rijp voor is.’ zegt Mark droog.
                                ‘Het schiet ook niet op met jullie!’ zegt Thomas lachend. Ze kijken de site verder met filmpjes en noteren een paar favorieten.
                                ‘Ik denk dat ik er nu wel redelijk uit ben.’ zegt Mark als hij zijn lijstje bekijkt.
                                ‘Ik ook wel. Al wil ik die ene dikke fontein nog even bekijken.’ zegt Thomas en hij zoekt hem nog even op. Als hij het filmpje bekeken heeft besluit hij hem toch maar op zijn lijstje te zetten. Beter teveel dan te weinig, denkt hij. Vervolgens klapt hij de laptop dicht en legt hij hem op tafel.
                                ‘Nog wat drinken of zullen we eerst even wat Cat 1 afsteken?’ vraag Thomas als hij opstaat.
                                ‘Laten we eerst wat afsteken!’ zegt Mark enthousiast en hij staat ook op om vervolgens het vuurwerk uit zijn jas te halen.
                                ‘Het is niet heel veel, maar dat hoeft nu ook nog niet natuurlijk.’ zegt Mark als hij zijn jas aantrekt en het vuurwerk laat zien.
                                ‘Prima toch? Ik heb ook nog wel een paar kleine dingetjes.’ zegt Thomas. Als ze beiden hun jas dicht gedaan hebben en de aanstekers gepakt hebben lopen ze naar de achtertuin. Het is al iets frisser, maar het zijn nog geen echte winterse temperaturen. Daar zullen de jongens helaas nog even geduld voor moeten hebben.
                                ‘Zo, het eerste fonteintje staat klaar!’ zegt Thomas en hij pakt zijn aansteker.
                                ‘Moeilijk hè?’ zegt Mark lachend als hij ziet dat Thomas hem niet aankrijgt.
                                ‘Nogal.’ Niet veel later gaat dan toch het lontje aan en loopt Thomas een paar stappen naar achteren. Een flink geknetter volgt met blauwe en groene kleuren.
                                ‘Leuk dingetje!’ zegt Mark enthousiast.
                                ‘Zeker!’ zegt Thomas die vervolgens een aantal wondertollen afsteekt. Mark pakt een paar cracklingballs en steekt die achter elkaar af. Daarna gooien ze nog wat ratellinten bij elkaar en stekken ze de boel in een keer in de hens.
                                ‘Wow!’ zegt Mark als er een flinke steekvlam komt. Er volgt een lawaai en al snel is het alweer voorbij.
                                ‘Dat was weer een leuke sessie!’ zegt Thomas als ze weer binnen zijn. Mark krijgt ondertussen weer meerdere berichtjes binnen.
                                ‘Nou Thomas, je hoeft niet meer te vragen om die date want die komt er!’ zegt Mark blij.
                                ‘Leuk man! Wanneer is het zover?’ vraagt Thomas nieuwsgierig.
                                ‘Zaterdagavond!’
                                ‘Dat is overmorgen al!’
                                ‘Dat heb je helemaal goed!’ zegt Mark lachend.

De volgende dag zit Mark op z’n werk en is hij aardig afgedwaald met zijn gedachten. Deze keer zit hij niet met zijn hoofd bij vuurwerk maar bij de date van morgenavond. Gelukkig is het bijna weekend en hoeft hij niet lang meer te werken.
                                ‘Mark, kun jij eens kijken of je kunt inloggen op het portaal van Oberland?’ vraagt zijn collega Dirk-Jan. Mark schrikt licht op uit zijn gedachten.
                                ‘Ik zal eens checken.’ zegt hij en hij opent het portaal.
                                ‘Ik krijg een foutmelding dat de pagina niet te bereiken is.’
                                ‘Dan zal het een algemene storing zijn. Meldt ik die even aan bij de leverancier.’ Mark droomt weer verder en kijkt vervolgens eens hoe laat het is. Het loopt tegen vieren en dus mag hij bijna naar huis aangezien hij vandaag de vroege dienst had. Deze loopt tot kwart over 4 en daar is Mark zeker blij mee vandaag. Al snel is het tijd om te gaan en wenst hij zijn collega’s een fijn weekend. Hij pakt de trap naar beneden naar de parkeergarage. Vervolgens loopt hij naar zijn auto en rijdt hij de parkeergarage uit. Lekker weekend, denkt hij en hij stuurt zijn auto de snelweg op.
                                ‘Rij eens door slakken!’ zegt hij hardop als de mensen voor hem langzamer beginnen te rijden. Hij zit nu niet te wachten op file, maar helaas gebeurt het toch. Hij probeert het van de positieve kant te bekijken en bedenkt zich dat hij nu meer Kerstliedjes kan luisteren. Hij zet het volume wat harder en Happy Holidays van Andy Williams klinkt door de speakers. Wat een sfeervol nummer is dit toch, denkt hij. Gelukkig duurt de file niet al te lang en kan hij weer doorrijden.

De volgende dag slaapt Mark lekker uit. Rond een uur of 11 komt hij zijn bed uit rollen. Hij staat op en loopt naar de badkamer. Als hij daar z’n ding gedaan heeft kleed hij zich aan en loopt hij naar beneden.
                                ‘Goeiemorgen!’ zegt Sander als Mark de woonkamer binnen loopt.
                                ‘Goeiemorgen!’ Mark loopt vervolgens naar de keuken om een ontbijtje te maken. Eenmaal aan tafel geniet hij van zijn krentenbol.
                                ‘Ze verkopen vanaf vandaag weer oliebollen bij die bakker in de stad!’ zegt Sander als hij op Facebook ziet dat de bakker een berichtje geplaatst heeft.
                                ‘Ja?! Zo gelijk even wat halen dan!’ zegt Mark die blij is dat het oliebollenseizoen weer begonnen is. Meestal begint de eerste bakker pas vanaf november of soms half oktober, maar nu is het dus al eerder. Sander gaat uiteraard mee en na het ontbijt stappen ze gelijk op hun fiets.
                                ‘Ik heb echt zin in een oliebol man!’ zegt Sander als ze onderweg zijn.
                                ‘Ja man! Heerlijk om weer te eten!’ zegt Mark die ook niet kan wachten. Het is een bewolkte dag en ze zien, als ze in de stad aankomen, dat de opbouw van de kerstverlichting al is begonnen.
                                ‘Elk jaar denk ik weer dat ze er vroeger mee beginnen, maar het is toch altijd begin oktober dat ze de kerstverlichting ophangen.’ zegt Mark als hij zijn fiets neerzet.
                                ‘Net als met pepernoten. Daar zegt iedereen ook altijd van dat ze steeds eerder in de winkels liggen, maar het is altijd de laatste week van augustus.’ zegt Sander.
                                ‘Precies!’ Ze lopen richting de ingang van de bakker en doen de deur open.
                                ‘Goedemorgen!’ zegt de medewerker achter de balie.
                                ‘Goedemorgen!’ zeggen de jongens in koor. Ze kijken even rond en zien dat er al heel wat zakken oliebollen liggen aan de rechterkant. Mark pakt gelijk 2 zakken en ook Sander neemt er 2 mee.
                                ‘Anders nog iets?’ vraagt de medewerker als ze bij de kassa staan.
                                ‘Nee dat was ‘m!’ zegt Mark en hij rekent af.
                                ‘Tot ziens! Geniet ervan!’
                                ‘Tot ziens! Dat gaat zeker lukken!’ Ze lopen weer naar buiten en halen hun fietssleutels uit hun jaszak. Daarna rijden ze weer richting huis.

‘Ik knal er gelijk 1 in de magnetron!’ zegt Mark als ze thuis zijn.
                                ‘Goed plan!’ zegt Sander die ook niet kan wachten om er 1 op te eten. Onderweg hebben ze bij de supermarkt nog snel even een bus poedersuiker gehaald en die pakt Sander nog even uit zijn tas.
                                ‘Ze zijn klaar!’ zegt Mark en hij doet de magnetron open. Hij pakt het bord eruit en loopt naar de woonkamer.
                                ‘Heerlijk die geur!’ zegt Sander als hij de geur opsnuift. Daarna pakt hij een servetje en gooit hij wat poedersuiker over zijn oliebol.
                                ‘Proost!’ zegt hij lachend als ze de oliebollen tegen elkaar aan stoten.
                                ‘Heerlijk dit!’ zegt Mark als hij de eerste hap op heeft. Al snel hebben ze de oliebollen naar binnen gewerkt en ruimen ze de boel weer op.

Na het avondeten is Mark redelijk gespannen, maar hij heeft er wel heel veel zin in. Over een half uurtje vertrekt hij om Corine op te halen. Hij neemt nog snel even een douche en daarna trekt hij schone kleren aan. Als hij klaar is loopt hij naar beneden en kijkt hij op zijn horloge. Nog 5 minuten en dan moet ik gaan, denkt hij en hij kijkt nog even op zijn telefoon. Langzaam loopt hij naar de gang om zijn jas te pakken en zijn schoenen aan te trekken.
                                ‘Ik ga er vandoor!’ zegt hij als hij nog even de woonkamer in loopt.
                                ‘Veel plezier!’ zeggen zijn ouders in koor.
                                ‘Dankje!’ Hij doet de deur weer dicht en loopt naar buiten. Daarna stapt hij de auto in en ziet hij dat zijn ramen behoorlijk beslagen zijn. Hij pakt zijn raamwisser en loopt een rondje om de auto om alle ramen schoon te maken. Nu zie ik tenminste weer fatsoenlijk wat, denkt hij. Vervolgens start hij de auto en rijdt hij richting het huis van Corine…

Commentaar

Verwerken ...
                                X