Arjan Uitman uit Vianen zette enorme vuurwerkwebsite op: ‘Ik ga niet langs dealers in Polen om illegaal vuurwerk af te steken’

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Arjan
    Administrator
    • 23-01-2024
    • 61

    Arjan Uitman uit Vianen zette enorme vuurwerkwebsite op: ‘Ik ga niet langs dealers in Polen om illegaal vuurwerk af te steken’

    Zal hem zelf nog maar eens posten, stond 28 december 2023 in de regionale krant hier en inmiddels klopt het artikel ook niet meer want het AVP forum is weer open! 😄

    VIANEN ‱ De meest enerverende tijd van het jaar is aangebroken voor Arjan Uitman uit Vianen. In 1998 zette hij zijn AVP-vuurwerkwebsite op, Ă©Ă©n van de eerste en grootste vuurwerkwebsites van het land. Dat in combinatie met zijn vuurwerk YouTube-kanaal die hij in 2018 opzette en zijn Discord-kanaal, maakt hem een echte vuurwerkliefhebber.

    Vuurwerkimporteur
    In zijn jeugd was Arjan al dol op vuurwerk. Drie jaar lang is hij werkzaam bij een vuurwerkimporteur geweest. In die tijd behaalde hij zijn certificaten om grote, professionele vuurwerkshows te verzorgen zoals de Nijmeegse Vierdaagse, Vuurwerkfestival Scheveningen en Sail Amsterdam. Ook is hij naar Liuyang, de vuurwerk hoofdstad van de wereld, in China afgereisd om vuurwerkfabrieken te bezoeken en mee te denken over artikelen voor de Nederlandse markt.

    En aan die connecties en kennissen heeft hij nog altijd veel nu hij zijn YouTube kanaal heeft. Een aantal keer per week upload hij daar video’s over vuurwerknieuws en –shows evenals livestreams. Maar de meeste video’s worden in de vorm van ‘op bezoek bij
’, gefilmd. “Ik ga langs allerlei Nederlandse vuurwerkdealers en importeurs om in kaart te brengen hoe het er daar aan toe gaat.” Ook zijn Discord-kanaal behoort tot zijn vuurwerkhobby: bijna 700 leden discussiĂ«ren daar dagelijks met elkaar over de content van Arjan zijn YouTubevideo’s en dergelijke vuurwerkinformatie.

    Tienduizenden bezoekers per maand
    De vuurwerkwebsite die hij inmiddels 25 jaar geleden opzette, bestaat sinds twee jaar niet meer maar levert nog wel leuke herinneringen op. Destijds was de website enkel open vanaf 1 september tot vlak na de jaarwisseling. “De eerste twee jaar dat ik de website had, hadden we al tienduizenden bezoekers per maand. Op 1 september lag de server er zelfs telkens uit door het enorm grote online verkeer. We waren niet meer te bereiken omdat iedereen tegelijkertijd klaar zat om de website weer te bekijken om middernacht. Na twee jaar hing ik zelf maar een server op in een datacentrum om dat te voorkomen, haha.”

    Toch is Arjan naast AVP ook nog werkzaam in de media in Hilversum. Al blijft tijd vrijmaken voor zijn YouTube-kanaal daarnaast geen straf. “Wat een kleine werkkamer zou worden is inmiddels uitgegroeid tot propvolle studio met allerlei techniek voor de livestreams op onze zolder.”

    Geen randjes opzoeken
    De ruim 1600 volgers van zijn YouTubekanaal zijn uiteenlopend, van vuurwerkfreaks die het hele jaar met vuurwerk en shows bezig zijn tot vuurwerkfanaten die de content gewoon vermakelijk vinden. Toch bevinden zich op YouTube ook tal van mensen die Ă©cht de randjes opzoeken met de video’s die ze maken, door illegaal vuurwerk af te steken of door heel veel vuurwerk aan elkaar te knopen waardoor dit ontzettend gevaarlijk wordt.

    “Sommige van die kanalen hebben tienduizenden volgers meer dan ik, dat is soms wel lastig. Ik ga niet langs dealers in Polen of TsjechiĂ« om daar illegaal vuurwerk af te steken en te filmen. Anderen doen dat wel en hebben vooral ontzettend veel jonge kijkers. Enigszins begrijpelijk omdat het spannend is om te bekijken, maar levensgevaarlijk als kijkers datzelfde gedrag gaan vertonen. Ik maak me er hard voor dat legaal consumentenvuurwerk veilig wordt afgestoken en we de Nederlandse vuurwerktraditie behouden, en die boodschap blijf ik uitdragen.”

    Veiligheid hoog in het vaandel
    De liefde die Arjan vroeger al had voor vuurwerk, ziet hij langzaamaan ook ontstaan bij zijn 11-jarige zoon. “Hij krijgt er steeds meer interesse in.” Maar veiligheid blijft de hoogste prioriteit hebben voor Arjan. Voordat er ook maar een sterretje wordt aangestoken op Oudejaarsavond, deelt Arjan aan iedereen een vuurwerkbril uit. “Ik wil er geen gedoe mee hebben”, vertelt hij.

    “Ik heb in het verleden ook meegemaakt dat de pijlen van anderen me om de oren vlogen. Als toeschouwer ben je soms in groter gevaar dan als je het vuurwerk zelf afsteekt, omdat je geen zicht hebt op wat er wanneer de lucht in gaat. Het kan zo makkelijk mis gaan, maar wij gaan er altijd veilig mee om. Ik doe zelfs een brandwerende jas aan en zorg ervoor dat al het vuurwerk stabiel neergezet wordt.”

    Meer informatie: www.youtube.com/avpvuurwerk

    © copyright 2024 | Het Kontakt Vijfheerenlanden


    ‱ Arjan Uitman in zijn vuurwerkstudio in Vianen.
Verwerken....