Vuurwerk halen bij cultheld Michel Adam: ‘Die grote bakken zijn geweldâg’

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kruitveteraan
    AVP Lid
    • 26-01-2024
    • 179

Vuurwerk halen bij cultheld Michel Adam: ‘Die grote bakken zijn geweldâg’

Jorina Haspels 27-12-24, 19:16

Twee minuten met | Oud-profvoetballer en cultheld Michel Adam kan niet zonder vuurwerk. Zelfs toen de ras-Hagenees nog bij ADO speelde, nam hij geregeld een paar goede knallers mee in zijn voetbaltas. Toen nog illegaal vuurwerk, maar na vier arrestaties vond zijn vrouw het welletjes. Ze regelde een legale vuurwerkhandel voor hem. Die gaat zaterdag weer open. Het belooft een goed jaar te worden voor zijn zaak. ,,Al sla je me dood, ik heb geen idee waarom.’’
    Heb je echt geen idee waarom het zo goed loopt?

Elk jaar wordt erover gesproken dat vuurwerk afsteken verboden moet worden. Dan denk je: het zal wel minder worden. Maar het is dit jaar echt druk. Drukker dan vorig jaar. Ik hoop dat het komt door de grenscontroles, haha. Dat mensen daardoor de grens niet over durven. Dat zou mooi zijn. Ik heb zelf vroeger in het illegale vuurwerk gezeten, maar joh, die compounds die wij verkopen... mijn leverancier levert ook in Polen en in Duitsland. Die grote bakken zijn geweldâg. Daarvoor hoef je de grens niet over. Steek je nooit meer iets illegaals af?

Dan raak ik mijn vergunning kwijt. Daar heb ik geen zin in. Maar vroegâh... ik ben grootgebracht met vuurwerk. Ja, en naar een wedstrijd nam ik ook nog weleens wat mee. Gooide ik wat in een wc-pot. Met een knal sprong dat ding kapot. Prachtig. Hoe mooi jij het ook vindt, vuurwerk staat tegenwoordig niet altijd in een even positief daglicht.

Wat het hele vuurwerk kapotmaakt zijn die cobra’s. Daar wordt het nu mee geassocieerd. Ik vind die cobra’s en die nitraten verschrikkelijk. Ik ben gek op knallen. Hard de lucht in. Omhoog. Dat gebeurt niet; deze dingen worden gebruikt om ergens neer te gooien, ze blazen er dingen mee op. Het klinkt ook anders. Elke keer als ik zo’n knal hoor, schrik ik me ègelijk de pespokke. En er gebeuren heel vaak ongelukken mee. Als je kijkt wat wij vanwege de veiligheid al niet meer verkopen. De single shots en alle pijlen zijn er al uit. Dit soort illegale handel mag wat mij betreft keihard worden aangepakt. En dan tijdens de jaarwisseling nog wel lekker blijven knallen, dus.

Ik werk me de pestpokken. Ik drink niet. Roken doe ik tegenwoordig ook al niet meer. Mag ik mezelf dan een beetje kietelen?
    Er zijn al zoveel tradities afgepakt. Niet ook deze nog.

Bron: AD.nl
    Artikel: https://www.ad.nl/den-haag/vuurwerk-...dag~a5a058113/

Click image for larger version

Name:	michel-adam-de-oud-prof-van-ado-den-haag-is-tegenwoordig-vuurwerkhandelaar-en-eigenaar-van-een-wasserette.jpg
Views:	44
Size:	377.5 KB
ID:	4016
    Foto: Michel Adam. De oud-prof van ADO Den Haag is tegenwoordig vuurwerkhandelaar en eigenaar van een wasserette. © Frank Jansen
Verwerken....