Oud en nieuw duurt nog even, maar vuurwerkgekte is begonnen: ‘Als je nu koopt, is alles nog verkrijgbaar’

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kruitveteraan
    AVP Lid
    • 26-01-2024
    • 179

Oud en nieuw duurt nog even, maar vuurwerkgekte is begonnen: ‘Als je nu koopt, is alles nog verkrijgbaar’

Pieter van den Akker 20-10-24, Bron: BN

BAARLE-HERTOG - Lange rijen op de stoep, met opvallend veel vaders en zoons. Dat is zaterdagmiddag het straatbeeld in het centrum van Baarle-Hertog, waar het vuurwerkseizoen in volle gang is. ,,Als pa een boel vuurwerk inslaat, kan moeders zonder blikken of blozen een jurkje van 80 euro kopen.”

​Eigenaar Pieter Loots van vuurwerkhandel Loots in de Kapelstraat heeft goede zin. De zaken lopen gesmeerd deze middag. De Vlaming schat in dat zeker 90 procent van zijn klanten een Nederlands paspoort heeft. Niet zo gek ook, vindt hij. ,,We zijn een stukje België in Nederland.”
    Loots plukt de vruchten van de regelgeving in ons land, waar vuurwerk pas in de laatste dagen van het jaar mag worden verkocht. In België mag dat het hele jaar door, ondanks wat verwarring eerder dit jaar over of de winkels er wel open mochten. En de jaarwisseling mag dan nog ver weg zijn, het knal- en sierwerk vliegt er al met dozen tegelijk de winkels uit.
    Loots bestrijdt dat het seizoen net is begonnen. Voor hem begint dat namelijk al in april. ,,Het werkt niet anders dan met een skivakantie. Die boek je zo acht maanden van tevoren”, gelooft hij. ,,Dan betaal je ook minder, dat is bij ons net zo met de aanbiedingen die wij elke maand hebben.”
    ​Om de hoek bij Zena Vuurwerk is het ook druk. Marcel (45) en Lars (13) Vingerhoets en Bart (43) en Max (10) Putmans komen aangelopen. De mannen uit Oirschot maken er een vader-zoonuitje van. Of het idee van de jongste twee komt? ,,Nou, ik ben ook al jarenlang besmet met het virus”, antwoordt Bart Putmans. ,,Vandaar dat het overgaat op mijn zoon.”

"Ik vind het vet om te knallen en vind het grappig om met vrienden af te steken"
    Max (10)

Hij laat een verpakking met vier flinke pijlen erin zien: ,,Die vind ik leuk. In Nederland kan je ze niet meer krijgen, vandaar dat ik naar België rijd. Mijn zoon houdt van knallen.” Max zelf neemt het woord en showt zijn aankopen: ,,Dit zijn babypijltjes en dit raketjes die een voor een de lucht ingaan. Ik vind het vet om te knallen en vind het grappig om met vrienden af te steken.”
    Vader Bart heeft zo’n honderd euro besteed, Max tegen de vijftig euro. ,,Van zijn eigen zakgeld”, legt Putmans uit. ,,En dan heb ik ’m nog gesponsord voor 9,50 euro. Hij heeft z'n eigen pinpas, dus hij kan vooruit.” Max, met een vrolijk snoetje: ,,Vuurwerk is gewoon mooi.” Vuurwerk, frietje en tanken
    ,,We zijn om 09.30 uur weggereden”, doet Vingerhoets een duit in het zakje. ,,Hier zijn we vier vuurwerkwinkels afgegaan. Overal hebben we een speciaal item gehaald. Vorige week zijn we ook geweest, dit zijn ‘aanvullende boodschappen’. Dadelijk gaan we een Belgisch frietje met stoofvlees eten, met misschien een Belgisch biertje erbij. Dan rijden we langs de winkel voor wat speciaal biertjes en langs het tankstation. Dan is het cirkeltje rond.”

"Max mag een heel enkele keer iets testen om te zien wat het doet. Daar kan ik hem niet in tegenhou­den"
    Bart Putmans, vuurwerkliefhebber

​Het is de mannen bekend dat ze tot oudejaarsdag 18 uur moeten wachten met afsteken. Op een páár pijltjes na houden ze zich keurig aan de regels, kondigt Putmans alvast aan. ,,Max mag een heel enkele keer iets testen om te zien wat het doet. Daar kan ik hem niet in tegenhouden.” Hij kijkt zijn kind aan: ,,Maar alleen als ik erbij ben hè, Max.”
    Terwijl hun ouders op een terras koffie drinken, hebben William (16) en Brian (18) uit Werkendam hun slag geslagen. ,,Ze hebben hier goeie acties: ‘3 + 2 gratis’, enzo, weet je wel.” Ze sommen de oogst van een middagje shoppen op: ,,Hydraten, potten, pijlen: van alles. Het mooie is dat alles nog verkrijgbaar is als je het in oktober al koopt.”

Click image for larger version  Name:	foto bndestem.nl_Vuurwerk_Baarle_2024.jpg Views:	0 Size:	344.0 KB ID:	3753
    ​Lars, Bart, Max en Marcel uit Oirschot komen alvast hun vuurwerk halen. © Joyce van Belkom/Pix4Profs

Bron: https://www.bndestem.nl/baarle-nassa...baar~ad38f07f/
    Copyright: www.bndestem.nl​
Verwerken....